Σαν επισκέπτες στο Kickstarter, έχουμε τη δυνατότητα να έχουμε πρώτη πρόσβαση σε νέες και συναρπαστικές δημιουργίες, συνεισφέροντας στη χρηματοδότησή τους. Όμως, οι αγορές στο Kickstarter στην πραγματικότητα δεν είναι ακριβώς αγορές, και ισχύουν ορισμένοι διαφορετικοί κανόνες όσον αφορά την συγκεκριμένη πλατφόρμα, τους οποίους οφείλουμε να γνωρίζουμε.
Προτάσεις συνεργασίας
Τα νέα άρθρα του PCsteps
Γίνε VIP μέλος στο PCSteps
Ο συγκεκριμένος οδηγός ασχολείται αποκλειστικά με το πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το Kickstarter για να στηρίξουμε τις υπάρχουσες καμπάνιες, και όχι με το πώς να φτιάξουμε μια δική μας καμπάνια.
Τι είναι το Kickstarter και το Crowdfunding γενικότερα
Στο παρελθόν, αν κάποιος είχε μια ιδέα, πχ για μια εφεύρεση, και χρειαζόταν χρήματα για την έρευνα, την ανάπτυξη, και τη μαζική παραγωγή της, η μόνη του λύση ήταν να αναζητήσει χρηματοδότες.
Στη συνέχεια έπρεπε να κάνει μια παρουσίαση της ιδέας του στους υποψήφιους χρηματοδότες, και να τους πείσει πως το προϊόν που θα αναπτύξει αξίζει την επένδυση.
Η λογική του Crowdfunding ουσιαστικά αφαιρεί τους επαγγελματίες χρηματοδότες και επενδυτές (Venture Capitalists) από την εξίσωση. Ο κάθε δημιουργός απευθύνεται απευθείας στους καταναλωτές για χρηματοδότηση.
Έτσι, αντί να ψάξει για ένα άτομο που να επενδύσει 100.000 δολάρια, πρακτικά ψάχνει για 10.000 άτομα που να δώσουν από 10 δολάρια, ή οποιονδήποτε άλλο συνδυασμό.
Το Kickstarter είναι αυτή τη στιγμή το δεύτερο μεγαλύτερο Site όσον αφορά το Crowdfunding.
Το πρώτο είναι το GoFundMe.com, αλλά εκεί θα βρούμε κυρίως προσωπικές δωρεές, δωρεές για λόγους υγείας, φιλανθρωπίες κλπ
Στο Kickstarter, αντίθετα, επιτρέπεται να δημιουργήσουν καμπάνιες μόνο άνθρωποι που έχουν σαν στόχο να δημιουργήσουν κάτι, είτε είναι μια συσκευή, είτε μια εφαρμογή, μια ιστοσελίδα, ένα μυθιστόρημα, ένα comic, ένα παιχνίδι κλπ.
Πώς λειτουργεί το Kickstarter για τους επισκέπτες
Όταν επισκεπτόμαστε μια καμπάνια στο Kickstarter, όπως πχ για το ZRRO, τη συσκευή που μετατρέπει κάθε τηλεόραση σε τεράστιο tablet…
…πάνω δεξιά βλέπουμε πόσοι έχουν υποστηρίξει την καμπάνια, πόσα χρήματα έχουν συγκεντρωθεί, ποιος είναι ο στόχος που έχει θέσει ο δημιουργός της καμπάνιας, και πόσες ημέρες απομένουν μέχρι να ολοκληρωθεί.
Στην κεντρική στήλη βλέπουμε πληροφορίες σχετικά με την καμπάνια, για να γνωρίζουμε τι ακριβώς αφορά.
Τέλος, στη στήλη δεξιά βλέπουμε τις διάφορες βαθμίδες για την υποστήριξη του project με διαφορετικά χρηματικά ποσά.
Μάλιστα, αναλόγως με το ποσό που θέλουμε να δώσουμε, υπάρχει και κάποια ανταμοιβή την οποία υπόσχεται.
Συνήθως οι χαμηλές βαθμίδες έχουν συμβολικές ανταμοιβές, όπως πχ ένα t-shirt, ένα πόστερ, ή να αναφερθεί το όνομά μας στις ευχαριστίες.
Σε υψηλότερες βαθμίδες ανταμοιβών, σχεδόν πάντα δίνεται το ίδιο το προϊόν σαν ανταμοιβή, και μάλιστα ενδεχομένως αρκετά πριν να κυκλοφορήσει στην αγορά.
Υπάρχουν μάλιστα και ορισμένες βαθμίδες ανταμοιβών με περιορισμένο αριθμό, οι οποίες ονομάζονται “Early Bird Special”.
Συνήθως δίνουν την ίδια ανταμοιβή με μεγαλύτερες βαθμίδες, για λιγότερα χρήματα.
Συχνά οι μεγαλύτερες ανταμοιβές απευθύνονται σε ανθρώπους που θέλουν να δουν επαγγελματικά το όλο project, πχ σαν διανομείς.
Σε άλλες καμπάνιες, οι μεγαλύτερες βαθμίδες περιλαμβάνουν όλες τις προηγούμενες ανταμοιβές, ενώ έχει τύχει να αναφερθεί ακόμα και η δυνατότητα συνεργασίας με τους δημιουργούς.
Τέλος, το πιο σημαντικό είναι πως όταν επιλέξουμε μία από τις βαθμίδες, δεν δίνουμε άμεσα τα χρήματα – τα οποία πληρώνονται αποκλειστικά μέσω κάρτας, πιστωτικής ή χρεωστικής.
Σύμφωνα με τον κανονισμό του Kickstarter, όταν ολοκληρωθεί η καμπάνια και εφόσον έχει συμπληρωθεί ο ελάχιστος στόχος που έθεσε ο δημιουργός, τότε και μόνο τότε θα πληρώσουμε το ποσόν για το οποίο δεσμευτήκαμε – η κάρτα μας θα χρεωθεί αυτόματα.
Αν η καμπάνια δεν αποδειχτεί ιδιαίτερα επιτυχημένη, και με τη λήξη της δεν έχει συμπληρωθεί ο στόχος του δημιουργού, κανείς από τους υποστηριχτές δεν πληρώνει τίποτα.
Δεν γίνεται καμία χρέωση στην κάρτα μας, και φυσικά κανείς δεν παίρνει τη σχετική ανταμοιβή.
Γίνομαι επενδυτής συμμετέχοντας στο Kickstarter?
Εδώ είναι απαραίτητο να τονίσουμε πως τα χρήματα αυτά δεν είναι σε καμία περίπτωση μια επένδυση εκ μέρους μας.
Η έννοια του όρου “επένδυση” είναι πως χρηματοδοτούμε κάποιον υπό τον όρο να έχουμε συμμετοχή στα μελλοντικά κέρδη της επιχείρησής του.
Δίνοντας χρήματα σε μια καμπάνια στο Kickstarter, μετά την επιτυχημένη λήξη της δεν γινόμαστε σε κανένα βαθμό επενδυτές στο συγκεκριμένο προϊόν.
Δεν θα έχουμε ποσοστό των μετοχών, δεν θα δικαιούμαστε μέρισμα, ούτε θα κερδίσουμε χρήματα με κανένα τρόπο.
Για να φέρουμε ένα συγκεκριμένο παράδειγμα, ένα από τα πιο γνωστά project στην ιστορία του Kickstarter ήταν το Oculus Rift, το οποίο μάλιστα συγκέντρωσε 975% πάνω από τα χρήματα που ζήτησε ο δημιουργός του.
Όταν όμως το Facebook αγόρασε το Oculus Rift για δύο δισεκατομμύρια δολάρια, κανένας από τους 9.522 υποστηριχτές του δεν πήρε και δεν θα πάρει στο μέλλον ούτε μισό cent από τα χρήματα της εξαγοράς, ή των κερδών όταν το προϊόν βγει στην αγορά.
Γιατί οι αγορές στο Kickstarter δεν είναι αγορές
Ορισμένοι επισκέπτες αντιμετωπίζουν το Kickstarter σαν ένα e-shop για προϊόντα και τεχνολογίες που δεν κυκλοφορούν ακόμα στην αγορά. Αυτή όμως είναι μια πολύ λάθος αντιμετώπιση της πλατφόρμας.
Όπως αναφέρει κατά λέξη το Kickstarter στους όρους χρήσης, ουσιαστικά με τα χρήματα που δίνουμε βοηθάμε τον δημιουργό να δημιουργήσει κάτι νέο, δεν παραγγέλνουμε κάτι που έχει ήδη δημιουργηθεί.
Αυτό σημαίνει πως, παρ' ότι μπορεί ο δημιουργός να αναφέρει πως θα λάβουμε την ανταμοιβή μας σε μια συγκεκριμένη ημερομηνία, υπάρχει περίπτωση να υπάρξουν καθυστερήσεις, που μπορεί να κρατήσουν ακόμα και μήνες.
Επιπλέον, το ίδιο το Kickstarter δεν εμπλέκεται στη σχέση μεταξύ του δημιουργού και των υποστηρικτών. Ο δημιουργός φέρει την αποκλειστική ευθύνη να φέρει σε πέρας τις υποσχέσεις που έκανε στα πλαίσια τη καμπάνιας.
Με άλλα λόγια, δεν θα κινηθεί το ίδιο το Kickstarter νομικά ενάντια στο δημιουργό, αλλά θα πρέπει ο κάθε υποστηριχτής να κάνει μήνυση, αν θεωρήσει πως αδικήθηκε.
Τέλος, ο Kickstarter δεν υποστηρίζει επιστροφή χρημάτων, σε περίπτωση που ο δημιουργός αποτύχει να αποστείλει το προϊόν.
Συνολικά, αυτό σημαίνει πως οι αγορές στο Kickstarter εμπεριέχουν ένα βαθμό ρίσκου, που μπορεί να περιλαμβάνει από σημαντική καθυστέρηση για την παραλαβή της αμοιβής, μέχρι να μην τη λάβουμε και ποτέ.
Μπορώ να φτιάξω μια δική μου καμπάνια στο Kickstarter?
Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, το να δημιουργήσουμε μία καμπάνια στο Kickstarter για να αποκτήσουμε χρηματοδότηση δεν είναι δυνατόν σαν κάτοικοι της Ελλάδας.
Μάλιστα, με δεδομένο πως δεν καλύπτονται ούτε καν μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, το πιθανότερο είναι πως η υποστήριξη για την Ελλάδα θα καθυστερήσει αρκετά.
Ευτυχώς υπάρχουν αντίστοιχα sites που είναι ανοιχτά και για project Ελλήνων, τα οποία θα παρουσιάσουμε σε ξεχωριστό σχετικό οδηγό, με αναλυτικές οδηγίες για τη δημιουργία μίας καμπάνιας.
Εσείς θα κάνετε αγορές από το Kickstarter?
Στο PCsteps πρόσφατα ξεκινήσαμε την ενότητα με την “Kickstarter ευκαιρία του μήνα”, όπου παρουσιάζουμε τεχνολογικές καμπάνιες οι οποίες αξίζουν την προσοχή μας.
Εσείς έχετε προβεί σε αγορές από το Kickstarter, και αν όχι, σκέφτεστε να το κάνετε στο μέλλον? Ή θεωρείτε πως οι ενδεχόμενες καθυστερήσεις και το ρίσκο δεν αξίζουν τα χρήματά σας, και προτιμάτε να περιμένετε να βγουν τα σχετικά προϊόντα κανονικά στην αγορά?
Γράψτε μας στα σχόλια!