Όταν αναφερόμαστε στα πρώτα ηλεκτρονικά παιχνίδια, το μυαλό μας πάει σε τίτλους όπως το Pong και το Space Invaders, που κυκλοφόρησαν τη δεκαετία του '70. Το πρώτο παιχνίδι υπολογιστή, όμως, εφευρέθηκε έξι δεκαετίες νωρίτερα, δύο χρόνια πριν από τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Δείτε ποιος ήταν ο προπάππους του gaming.
Προτάσεις συνεργασίας
Τα νέα άρθρα του PCsteps
Γίνε VIP μέλος στο PCSteps
Η διαφορά ανάμεσα στα παιχνίδια υπολογιστή και τα βιντεοπαιχνίδια
Τα τελευταία τριάντα χρόνια, οι όροι “παιχνίδι υπολογιστή” (computer game) και “βιντεοπαιχνίδι” (videogame) αναφέρονται στο ίδιο αντικείμενο. Αρχικά, όμως, η λέξη βιντεοπαιχνίδι αναφερόταν σε παιχνίδια που προβάλλονταν σε οθόνη.
Βλέπετε, οι πρώιμοι υπολογιστές δεν διέθεταν οθόνες. Η ίδια η τεχνολογία καθοδικού σωλήνα (Cathode Ray Tube, CRT) βρισκόταν στα πρώτα της βήματα.
Στους υπολογιστές εκείνης της εποχής, η επικοινωνία με το χρήστη γινόταν με διάτρητες κάρτες, φωτεινές ενδείξεις, και εκτυπώσεις.
Η έλλειψη οθόνης, όμως, και το γεγονός πως ένας μέσος υπολογιστής είχε μέγεθος όσο δύο πλυντήρια, δεν εμπόδισε ορισμένους εφευρέτες να δημιουργήσουν παιχνίδια υπολογιστή.
Συνήθως σχεδίαζαν και κατασκεύαζαν ένα σύστημα αποκλειστικά για να παίζει κάποιο παιχνίδι, κυρίως για παρουσίαση σε εκθέσεις. Ένα από τα παλαιότερα δείγματα είναι ο Bertie the Brain, ένας υπολογιστής που έπαιζε τρίλιζα.
Όπως είναι λογικό, το πρώτο παιχνίδι υπολογιστή ανήκει σε αυτή την κατηγορία των εξειδικευμένων συστημάτων.
Ο Bertie the Brain δημιουργήθηκε τη δεκαετία του '50 για να παίζει ένα παιχνίδι που μπορεί να παίξει ένας μετρίου ευφυίας ουρακοτάγκος. Όμως, το πρώτο παιχνίδι υπολογιστή ήταν αρκετά πιο εξελιγμένο. Δημιουργήθηκε από έναν από τους πρωτοπόρους στην ανάπτυξη των υπολογιστών, που πιθανώς να μην είχατε ακούσει ποτέ το όνομά του.
Ο Ισπανός εφευρέτης
Ο άνθρωπος που δημιούργησε το πρώτο παιχνίδι υπολογιστή ήταν ο πολιτικός μηχανικός και μαθηματικός Leonardo Torres y Quevedo. Γεννημένος το 1852, ήταν ένας από τους σημαντικούς εφευρέτες της εποχής του.
Το 1887 κατοχύρωσε την ευρεσιτεχνία για την κατασκευή τελεφερίκ με πολλαπλά σύρματα. Ήταν τα πρώτα που παρείχαν επαρκή ασφάλεια για τη μεταφορά ατόμων, και όχι μόνο φορτίων.
Το 1907, o Torres κατασκεύασε το πρώτο σχετικό τελεφερίκ. Το 1916 ολοκληρώθηκε η κατασκευή του Niagara Aerocar στους γνωστούς καταρράκτες. Έναν αιώνα αργότερα, το τελεφερίκ αυτό λειτουργεί ακόμα.
Τέσσερα χρόνια πριν το πρώτο multi-cable τελεφερίκ, το 1903, ο Torres είχε παρουσιάσει στην Ακαδημία των Επιστημών του Παρισίου το Telekino. Ήταν ένα ρομπότ που δεχόταν εντολές ασύρματα με τη χρήση ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων.
Το Telekino ήταν η δεύτερη επίδειξη ασύρματου ελέγχου στην ιστορία, μετά το Teleautomaton του Nicola Tesla.
Το 1902, ο Torres παρουσίασε στις Ακαδημίες των Επιστημών της Μαδρίτης και του Παρισίου ένα νέο τύπο αερόπλοιου, που έλυνε ένα σημαντικό πρόβλημα στη σύνδεση της καμπίνας.
Τρία χρόνια αργότερα, το 1905, ολοκληρώθηκε η κατασκευή του πρώτου αερόπλοιου της Ισπανίας. Το 1911 ξεκίνησε η μαζική κατασκευή από τη γαλλική εταιρεία Astra των αερόπλοιων Astra-Torres.
Το 1916, ο Βασιλιάς Alfonso XIII της Ισπανίας απέδωσε στον Torres το Χρυσό Μετάλλιο Echegaray για την επιστημονική του προσφορά.
Από τον υπολογιστή στον ηλεκτρικό υπολογιστή
Ο πρώτος υπολογιστής, με την έννοια της μηχανής που μπορεί να δεχτεί αριθμούς και να υπολογίσει το αποτέλεσμά τους, δεν ήταν ηλεκτρικός, αλλά μηχανικός.
Οι πρώτες απόπειρες έγιναν από τον Charles Babbage, τον Βρετανό εφευρέτη που θεωρείται ο “πατέρας των υπολογιστών”. Στη διάρκεια της ζωής του δεν κατάφερε να ολοκληρώσει τις δύο μηχανές που σχεδίασε, λόγω έλλειψης χρηματοδότησης.
Όμως, οι Difference Engine και η Analytical engine έθεσαν τα θεμέλια για τη μετέπειτα ανάπτυξη των υπολογιστών. Θα εξετάσουμε αναλυτικά αυτές τις μηχανές σε επόμενο οδηγό.
Ο Torres είχε μελετήσει τα σχέδια του Babbage. Θεωρούσε πως μπορούσε να βελτιώσει την ιδέα του υπολογιστή με τη χρήση του ηλεκτρισμού, αντικαθιστώντας τα μηχανικά μέρη με ηλεκτρομηχανικά μέρη.
Το 1910 ξεκίνησε την κατασκευή του El Ajedrecista.
El Ajedrecista: Το πρώτο παιχνίδι υπολογιστή στην ιστορία
Το El Ajedrecista (=Ο Σκακιστής) είναι μια αυτόματη μηχανή που μπορεί να παίξει ένα πολύ συγκεκριμένο σενάριο στο σκάκι. Η μηχανή χειρίζεται ένα βασιλιά και έναν πύργο, ενώ ο παίχτης ένα βασιλιά.
Σε αυτό το σενάριο, και ανεξαρτήτως που είχαν τοποθετηθεί αρχικά τα πιόνια στη σκακιέρα, η μηχανή κατέληγε πάντοτε σε ματ. Αν και, σε ορισμένες τοποθεσίες, χρειάζονταν περισσότερες από τις 50 κινήσεις που προβλέπουν οι κανονισμοί για το σκάκι σε αυτή την περίπτωση.
Η μηχανή εντοπίζει τη θέση των πιονιών με ηλεκτρικούς αισθητήρες και κινεί τα πιόνια της με ένα μηχανικό βραχίονα.
Αν ο άνθρωπος έκανε κάποια παράνομη κίνηση, η μηχανή την αντιλαμβανόταν, άναβε ένα φως, και δεν συνέχιζε το παιχνίδι αν δεν διορθωνόταν. Μετά από τρεις παράνομες κινήσεις, το παιχνίδι έπαυε εντελώς.
Η κατασκευή του El Ajedrecista ολοκληρώθηκε το 1912. Η πρώτη δημόσια παρουσίαση έγινε στην Ακαδημία των Επιστημών του Παρισίου το 1914.
Το 1920, ο Leonardo μαζί με τον γιο του, Gonzalo, παρουσίασαν μια βελτιωμένη έκδοση. Η έκδοση αυτή χρησιμοποιούσε ηλεκτρομαγνήτες κάτω από τη σκακιέρα για την κίνηση των πιονιών, και όχι μηχανικό βραχίονα.
Και οι δύο μηχανές είναι μέχρι και σήμερα λειτουργικές και βρίσκονται στο Museo Torres Quevedo στο Πολυτεχνείο της Μαδρίτης.
Ο αντίκτυπος από το πρώτο παιχνίδι υπολογιστή
Το σημαντικό με τη συσκευή El Ajedrecista δεν ήταν πως έπαιζε ένα παιχνίδι, μια μικρή υποδιαίρεση του σκακιού. Αυτό που συνάρπασε τον κόσμο στην πρώτη της εμφάνιση είναι πως η μηχανή έδινε την ψευδαίσθηση ότι σκέφτεται, κάτι που δεν είχε δείξει καμία άλλη μηχανή μέχρι τότε με τον ίδιο τρόπο.
Η ανάπτυξη των υπολογιστών χρειάστηκε πολλά βήματα ακόμα, και πολλούς ιδιοφυείς μηχανικούς με τις εφευρέσεις τους. Όμως αυτό το πρώτο παιχνίδι υπολογιστή από τον Leonardo Torres y Quevedo, μαζί με την εργασία εφευρετών όπως οι Percy Edwin Ludgate και Vannevar Bush, αναζωπύρωσαν το ενδιαφέρον στις ημιτελείς συσκευές του Babbage, και έδωσαν μια σημαντική ανάπτυξη στην επιστήμη των υπολογιστών.