Σαν δημιουργοί, μέσω του crowdfunding μπορούμε να αποκτήσουμε το απαραίτητο κεφάλαιο για να αναπτύξουμε μια εφεύρεση, μια εφαρμογή, ένα videogame, μια ιστοσελίδα, ένα μυθιστόρημα, ένα κόμικ, ένα επιτραπέζιο παιχνίδι, λίγο-πολύ ό,τι μπορούμε να φανταστούμε. Δείτε πώς μπορούμε να διεκδικήσουμε χρηματοδότηση μέσω Internet, με την crowdfunding πλατφόρμα Indiegogo.
Προτάσεις συνεργασίας
Τα νέα άρθρα του PCsteps
Γίνε VIP μέλος στο PCSteps
Πώς λειτουργεί η χρηματοδότηση μέσω Internet με το crowdfunding
Ας πούμε πως έχουμε μια ιδέα, πχ για μια εφεύρεση. Έχουμε τις ικανότητες για να την αναπτύξουμε, το πάθος για να την κυνηγήσουμε, όμως το μόνο που μας λείπει είναι το κεφάλαιο.
Στο παρελθόν, θα έπρεπε να βρούμε πιθανούς χρηματοδότες, να παρουσιάσουμε την ιδέα μας, και μέσα από μια σύντομη παρουσίαση να τους πείσουμε πως αξίζει να τη χρηματοδοτήσουν και πως θα έχουν μια αξιοπρεπή επιστροφή για την επένδυσή τους.
Για πολλούς δημιουργικούς ανθρώπους, η διαδικασία αυτή είναι Γολγοθάς. Δεν είναι απλό για τον καθένα να κάνει μια επιτυχημένη παρουσίαση μπροστά σε δύσπιστους υποψήφιους χρηματοδότες. Και αυτό αν καταφέρει καν να κλείσει μια παρουσίαση.
Πολλοί δεν μπαίνουν καν στη διαδικασία, και αφήνουν την ιδέα τους να μαραζώσει και να χαθεί… αν στο μεταξύ δεν δουν κάποιον άλλο να υλοποιεί κάτι παρόμοιο.
Η λύση του Crowdfunding
Το Crowdfunding ουσιαστικά εφαρμόζει ένα εντελώς διαφορετικό μοντέλο για τη χρηματοδότηση μέσω Internet.
Αντί να απευθυνόμαστε σε λίγους μεγάλους επενδυτές, πρακτικά αφαιρούμε το μεσάζοντα, και απευθυνόμαστε άμεσα, μέσω Internet, στους πολλούς υποψήφιους αγοραστές της δημιουργίας μας.
Με άλλα λόγια, αν χρειαζόμαστε πχ 100.000 ευρώ σαν αρχικό κεφάλαιο, αντί να βρούμε δύο επενδυτές να δώσουν από 50.000 ευρώ, ουσιαστικά ψάχνουμε 1000 άτομα να δώσουν από 100 ευρώ, ή ακόμα και 10.000 άτομα να δώσουν από 10 ευρώ.
Επιπλέον, στη χρηματοδότηση μέσω Internet με το crowdfunding δεν υπάρχει θεωρητικό όριο στο κεφάλαιο που μπορεί να συγκεντρωθεί.
Μπορεί εμείς να ξεκινήσουμε ζητώντας 100.000 ευρώ, αλλά να αποδειχτεί τόσο δημοφιλής η crowdfunding καμπάνια μας, που να συγκεντρωθούν διπλάσια, τριπλάσια, ή και δεκαπλάσια χρήματα, όπως έγινε πχ στην καμπάνια του Oculus Rift.
Ακόμα καλύτερα, με τη χρηματοδότηση μέσω Internet με το crowdfunding, οι άνθρωποι που συνεισφέρουν οικονομικά στην αρχική μας καμπάνια, δεν αποκτούν κανένα ποσοστό ή μελλοντικά δικαιώματα πάνω στη δημιουργία μας.
Όταν το Facebook αγόρασε το Oculus Rift για 2 δισεκατομμύρια δολάρια, δύο χρόνια μετά την crowdfunding καμπάνια, κανείς από τους 9.522 ανθρώπους που συμμετείχαν στη χρηματοδότηση μέσω Internet δεν πήρε ούτε και θα πάρει έστω και ένα cent από αυτά τα χρήματα.
Υπάρχει κόστος να ξεκινήσουμε μια crowdfunding καμπάνια?
Ένα ακόμα τεράστιο πλεονέκτημα του crowdfunding είναι πως για να ξεκινήσουμε μια καμπάνια σε κάποια από τις δημοφιλείς πλατφόρμες, δεν μας κοστίζει απολύτως τίποτα.
Δεν είμαστε υποχρεωμένοι να βάλουμε κάποιο δικό μας κεφάλαιο, ή να πληρώσουμε κάποιο εφάπαξ ποσόν.
Ουσιαστικά, η πλατφόρμα που θα επιλέξουμε θα κρατήσει ένα ποσοστό από τα χρήματα που θα συγκεντρωθούν μέσω της καμπάνιας – το ποσοστό εξαρτάται από την πολιτική της κάθε πλατφόρμας, και συνήθως είναι μεταξύ 5-10%.
Το μόνο ενδεχόμενο κόστος είναι αν θελήσουμε να πληρώσουμε για διαφήμιση στη Google, στο Facebook ή σε κάποιο άλλο μέσον, για να προωθήσουμε την καμπάνια μας.
Αυτό όμως είναι καθαρά προαιρετικό, και γίνεται εκτός της πλατφόρμας.
Χρηματοδότηση μέσω Internet με το Indiegogo
Ενώ μια από τις πιο δημοφιλείς πλατφόρμες διεθνώς είναι το Kickstarter.com, αυτή τη στιγμή δεν επιτρέπει τη δημιουργία καμπάνιας για ανθρώπους που κατοικούν στην Ελλάδα. Για την ακρίβεια, είναι αρκετά περιορισμένες οι χώρες που υποστηρίζει.
Για αυτό το λόγο, στον οδηγό επιλέξαμε να καλύψουμε τη δημιουργία καμπάνιας στο Indiegogo, το οποίο είναι επίσης εξαιρετικά δημοφιλές και υποστηρίζει πάνω από 200 χώρες και περιοχές σε ολόκληρο τον κόσμο.
Δημιουργία καμπάνιας στο Indiegogo
Το πρώτο βήμα είναι να δημιουργήσουμε έναν λογαριασμό στο https://www.indiegogo.com/.
Μπορούμε είτε να συνδεθούμε απευθείας με το λογαριασμό μας του Facebook, είτε να επιλέξουμε το Sign up για να συνδεθούμε με το email μας.
Αν δεν μας ενδιαφέρει να λαμβάνουμε το εβδομαδιαίο newsletter, φροντίζουμε να ξε-τσεκάρουμε την αντίστοιχη επιλογή, πριν δημιουργήσουμε λογαριασμό.
Με την επιτυχή μας εγγραφή, αρκεί να επιλέξουμε το “Start your campaign”.
Το Indiegogo επιτρέπει τεσσάρων ειδών καμπάνιες. Οι Personal καμπάνιες είναι αν θέλουμε να συγκεντρώσουμε χρήματα για εμάς προσωπικά, ή για κάποιον γνωστό μας.
Θα μπορούσε πχ να χρησιμοποιηθεί από κάποιο ζευγάρι που ετοιμάζεται να παντρευτεί και θέλει να δεχτεί τα δώρα του γάμου με αυτόν τον τρόπο, αν έχουμε κάποια σοβαρή ασθένεια στην οικογένεια και χρειαζόμαστε χρήματα για τη θεραπεία της κλπ.
Οι Creative καμπάνιες απευθύνονται σε καλλιτεχνικές δημιουργίες, από την συγγραφή ενός βιβλίου μέχρι τη δημιουργία μιας ταινίας ή την ηχογράφηση ενός CD.
Οι Enterpreneurial καμπάνιες είναι κατάλληλες για όσους θέλουν να ξεκινήσουν μια επιχείρηση ή να δημιουργήσουν ένα προϊόν.
Τέλος, οι non profit καμπάνιες είναι για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς, όπως η συγκέντρωση χρημάτων για κάποια φιλανθρωπία.
Στη συνέχεια επιλέγουμε το ποσόν που έχουμε σαν στόχο, και το νόμισμα στο οποίο το επιθυμούμε.
Τέλος, επιλέγουμε έναν τίτλο για την καμπάνια μας. Η επιλογή του τίτλου είναι εξαιρετικά σημαντική, ώστε να είναι σύντομος, ακριβής, αλλά ταυτόχρονα να τραβήξει και την προσοχή.
Το όριο είναι 50 χαρακτήρες – χωρίς να μετρούν τα κενά.
Κάνοντας κλικ στο Create my campaign θα ξεκινήσουμε την διαμόρφωση της καμπάνιας.
Διαμόρφωση καμπάνιας στο Indiegogo
Για τη διευκόλυνση της δημιουργίας της καμπάνιας μας, η όλη διαδικασία είναι χωρισμένη σε επτά βήματα.
Σε κάθε βήμα θα χρησιμοποιήσουμε σαν παράδειγμα την καμπάνια για την εφεύρεση Flow Hive, που είναι μία από τις πιο επιτυχημένες καμπάνιες στην ιστορία του Indiegogo.
Basics – Αυτά που θα μας κεντρίσουν το ενδιαφέρον
Στην ενότητα Basics συμπληρώνουμε κάποιες πρώτες βασικές πληροφορίες για την καμπάνια μας. Εδώ θα προσθέσουμε το tagline, που όπως και ο τίτλος έχει σαν στόχο να κερδίσει το ενδιαφέρον των επισκεπτών.
Έχουμε το διπλάσιο περιθώριο χαρακτήρων από τον τίτλο, και οφείλουμε να παραμείνουμε σύντομοι και περιεκτικοί.
Η εικόνα είναι επίσης εξαιρετικά σημαντική για να τραβήξει το ενδιαφέρον και την προσοχή.
Φυσικά, θέλουμε η καμπάνια μας να είναι στην κατάλληλη κατηγορία.
Τέλος, επιλέγουμε μέχρι πόσες ημέρες θέλουμε να τρέξει, με μέγιστο αριθμό τις 60.
Story – Το “Ψητό” της καμπάνιας
Ο τίτλος και ο υπότιτλος τράβηξαν την προσοχή, όμως το “Story” είναι εκείνο που θα πουλήσει την καμπάνια μας.
Οι πιο επιτυχημένες καμπάνιες για χρηματοδότηση μέσω Internet σε όλες τις πλατφόρμες είναι εκείνες που έχουν ένα βίντεο με μια σύντομη παρουσίαση.
Όσο πιο καλή είναι η παραγωγή του βίντεο, τόσο φαίνεται πως είμαστε σοβαροί για το project μας.
Τώρα, αν για οποιοδήποτε λόγο μας είναι αδύνατον να φτιάξουμε ένα υψηλής ποιότητας βίντεο, μπορούμε πάντοτε να επιλέξουμε μια σκέτη εικόνα.
Στη συνέχεια της ενότητας, γράφουμε το κείμενο που θα αποτελέσει το “σώμα” της καμπάνιας.
Το Indiegogo έχει κάποιες βασικές κατευθύνσεις για να μας βοηθήσει να ετοιμάσουμε ένα όσο γίνεται πιο αποτελεσματικό “pitch”, πρακτικά την “πώληση” της ιδέας μας.
Καλό είναι φυσικά να διανθίσουμε και αυτό το κείμενο με εικόνες, ή animated gifs.
Perks – οι ανταμοιβές για τη χρηματοδότηση
Τα “Perks” είναι οι ανταμοιβές που παρέχονται σαν κίνητρο για συγκεκριμένα επίπεδα χρηματοδότησης.
Οι πιο χαμηλές βαθμίδες των perks συνήθως περιλαμβάνουν απλές ευχαριστίες, ή κάποια συμβολικά δώρα, όπως οι καρτ ποστάλ στην καμπάνια του Flow Hive, και η αναφορά του ονόματος του δωρητή.
Όταν αναφερόμαστε σε μια καμπάνια σχετική με κάποιο προϊόν, φυσικό ή ψηφιακό, αρκετά από τα υψηλότερα perks αφορούν το ίδιο το προϊόν.
Όμως ακόμα και καμπάνιες που δεν αφορούν κάποιο προϊόν, που είναι πχ φιλανθρωπικές ή μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, και αυτές επωφελούνται από μια ποικιλία από ανταμοιβές, όπως η καμπάνια για το An hour of code for every student.
Προσθέτουμε λοιπόν ξεχωριστά κάθε perk…
…και φροντίζουμε να τα κάνουμε όσο γίνεται πιο ενδιαφέροντα για κάθε κατηγορία τιμής, ενώ το να περιορίσουμε τον διαθέσιμο αριθμό σίγουρα είναι ένα επιπλέον κίνητρο.
Team – Η ομάδα
Στην ενότητα αυτή ορίζουμε τα προσωπικά μας στοιχεία, σε περίπτωση που χρειαστεί το Indiegogo να επικοινωνήσει μαζί μας σχετικά με την καμπάνια, για οποιοδήποτε λόγο.
Επίσης, αν είμαστε περισσότερα από ένα άτομα πίσω από ένα συγκεκριμένο project, από εδώ μπορούμε να προσκαλέσουμε τους υπόλοιπους συντελεστές με το email τους,
Μπορούμε επίσης να δώσουμε επιλεκτικά το ρόλο του editor, για να μπορούν να τροποποιήσουν την καμπάνια.
Εμείς και τα μέλη της ομάδας μας θα εμφανιστούμε στην κορυφή της καμπάνιας – χωρίς τα προσωπικά μας στοιχεία, προφανώς.
Funding – Τα χρήματα
Στην ενότητα Funding καθορίζουμε τον τρόπο και τις προϋποθέσεις με τις οποίες θα πληρωθούμε τα χρήματα.
Αρχικά επιλέγουμε αν η πληρωμή θα γίνει σε ένα φυσικό πρόσωπο, μια επιχείρηση, ένα μη κερδοσκοπικό οργανισμό ή σε κάποιο άλλο νομικό πρόσωπο.
Το Indiegogo παρέχει δύο επιλογές για την χρηματοδότηση μέσω Internet.
To Flexible funding σημαίνει πως ακόμα κι αν η καμπάνια δεν πιάσει τον χρηματικό στόχο που ορίσαμε, θα εισπράξουμε όσα χρήματα έχουν συγκεντρωθεί.
Το Fixed Funding σημαίνει πως θα εισπράξουμε χρήματα αν και μόνο αν η καμπάνια πιάσει το στόχο της. Αν δεν πιάσει το στόχο, κανείς από τους υποστηρικτές της δεν θα πληρώσει τίποτα, και εμείς αντίστοιχα δεν θα λάβουμε τίποτα.
Ανάλογα με το είδος της χρηματοδότησης και την επιτυχία ή μη της καμπάνιας εξαρτάται και το ποσοστό που θα κρατήσει το Indiegogo. Αν η καμπάνια μας πιάσει το στόχο της, είτε με Flexible είτε με Fixed Funding, το Indiegogo κρατάει το 4%.
Αν η καμπάνια δεν πιάσει το στόχο της, στο Flexible Funding το Indiegogo κρατάει το 9% των χρημάτων που συγκεντρώθηκαν. Στο Fixed Funding κανείς δεν παίρνει τίποτα.
Τέλος, επιλέγουμε το πώς θα πληρώσουν οι υποστηρικτές, αλλά και πώς θα λάβουμε τα χρήματα.
Η πληρωμή με πιστωτική κάρτα και το να λάβουμε τα χρήματα στον τραπεζικό μας λογαριασμό δεν υποστηρίζεται αν έχουμε φτιάξει την καμπάνια σε ευρώ ή Αυστραλιανά δολάρια.
Υποχρεωτικά, θα πρέπει να επιλέξουμε την πληρωμή μέσω PayPal, και για τους υποστηρικτές και για τα κέρδη της καμπάνιας μας.
Extras – Επιπλέον δυνατότητες
Στην ενότητα αυτή θα βρούμε προαιρετικές επιπλέον δυνατότητες, όπως το να δημιουργήσουμε ένα σύνδεσμο για το draft της καμπάνιας, σε περίπτωση που θέλουμε τη γνώμη κάποιου πριν βγάλουμε στον αέρα την καμπάνια.
Μπορούμε επίσης να δημιουργήσουμε ένα custom short url, της μορφής http://igg.me/at/(το κείμενο της επιλογής μας)
Αν έχουμε ιστοσελίδα και χρησιμοποιούμε το Google Analytics, μπορούμε να προσθέσουμε το Tracking ID μας, για να παρακολουθούμε την επισκεψιμότητα της καμπάνιας μας.
Φυσικά κάθε καμπάνια θα βοηθηθεί από σύνδεση με τα social media.
Τέλος, μπορούμε να προσθέσουμε επιπλέον βίντεο και εικόνες.
InDemand – Για ασταμάτητη χρηματοδότηση
Η τελευταία επιλογή για τη δημιουργία της καμπάνιας είναι το InDemand.
Η δυνατότητα InDemand σημαίνει πως, αν η καμπάνια μας ήταν επιτυχής, μπορεί να συνεχίζει να τρέχει και να λαμβάνει χρήματα ακόμα και μετά την ολοκλήρωσή της.
Αυτό είναι ένα καινούριο χαρακτηριστικό στο Indiegogo, το οποίο ξεκίνησε να εφαρμόζεται στα τέλη του 2014.
Έτοιμοι
Ανά πάσα στιγμή μπορούμε από το View Campaign να δούμε πως θα φαίνεται η καμπάνια μας, και μόλις την έχουμε ολοκληρώσει, να την ξεκινήσουμε με το Review & Launch.
Συνεχίζεται: Μυστικά για την επιτυχία στο Indiegogo
Οι crowdfunding πλατφόρμες κάνουν την χρηματοδότηση μέσω Internet να φαίνεται σαν κάτι που μπορεί να αποκτήσει ο καθένας. Εδώ στο Kickstarter ένας τύπος μάζεψε 55.000 δολάρια για να φτιάξει μια… πατατοσαλάτα.
Αν όμως ελπίζετε πως θα φτιάξετε μια καμπάνια σε 10 λεπτά και θα συγκεντρώσει χιλιάδες δολάρια ή ευρώ, καλύτερα να παίξετε Jocker, οι πιθανότητες είναι παρόμοιες και η ανταμοιβή καλύτερη.
Μια επιτυχημένη καμπάνια χρειάζεται την κατάλληλη προετοιμασία και σκληρή δουλειά.
Σε επόμενο οδηγό θα αναλύσουμε τις μεθόδους που πρέπει να ακολουθήσουμε για να έχουμε όσο γίνεται μια πιο επιτυχημένη καμπάνια στο Indiegogo.
Ψάχνετε χρηματοδότηση μέσω Internet για τεχνολογικό project?
Αν ξεκινήσατε μια δική σας καμπάνια στο Indiegogo για ένα οποιοδήποτε project σχετικό με την τεχνολογία, γράψτε μας στα σχόλια.
Εφόσον το Project σας είναι αξιόλογο, θα χαρούμε να κάνουμε μια δημοσίευση σχετικά με αυτό, για να ενημερωθεί το κοινό του PCsteps.
Θυμηθείτε, όταν γράφετε σχόλια με συνδέσμους, θα πρέπει να εγκριθούν για να δημοσιευτούν.