Η διαφήμιση στη Google είναι ένας από τους πλέον αποτελεσματικούς τρόπους να προωθήσουμε το site μας και να αυξήσουμε τις πωλήσεις και τα κέρδη μας. Στον οδηγό θα δούμε βήμα προς βήμα πώς γίνεται η διαφήμιση στη Google και πόσο περίπου θα μας κοστίσει.
Προτάσεις συνεργασίας
Τα νέα άρθρα του PCsteps
Γίνε VIP μέλος στο PCSteps
Ο οδηγός αυτός απευθύνεται σε ανθρώπους που δεν έχουν ξανατρέξει διαφήμιση στη Google, καλύπτοντας τις βασικές οδηγίες για τη δημιουργία της από το μηδέν.
Ως εκ τούτου, θα τον κρατήσουμε όσο γίνεται απλό, γιατί είναι εύκολο κάποιος αρχάριος να πελαγώσει μπροστά στις διαφορετικές επιλογές και ρυθμίσεις.
Σε επόμενους οδηγούς θα εμβαθύνουμε σε κάθε τομέα της διαφήμισης ξεχωριστά, με προχωρημένες μεθόδους για την επιλογή λέξεων-κλειδιών, μυστικά και στρατηγικές για τη βελτιστοποίηση των διαφημίσεων, καθώς και κάποιες συνηθισμένες παγίδες που καλό είναι να αποφύγουμε.
Δημιουργία λογαριασμού Google AdWords
Για τη διαφήμιση στη Google είναι απαραίτητο να έχουμε ένα λογαριασμό Google AdWords. Αρκεί να μπούμε στη διεύθυνση https://adwords.google.com.
Αν έχουμε ήδη λογαριασμό στη Google και είμαστε συνδεδεμένοι, πχ επειδή χρησιμοποιούμε το Gmail, το Google+, το Google Drive ή οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία, αρκεί να βάλουμε ξανά τον κωδικό μας.
Αν δεν έχουμε καν λογαριασμό στη Google, θα χρειαστεί να δημιουργήσουμε έναν.
Δημιουργώντας την πρώτη μας διαφήμιση στη Google
Την πρώτη φορά που θα μπούμε στο Google Adwords, η Google εμφανίζει έναν οδηγό για αρχάριους, που θα μας βοηθήσει στο να φτιάξουμε την πρώτη μας καμπάνια και διαφήμιση.
Στο πεδίο για τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου θα έχει συμπληρωθεί αυτόματα η διεύθυνση που είναι συνδεδεμένη με το λογαριασμό της Google.
Στο πεδίο “ιστότοπος” μπορούμε είτε να συμπληρώσουμε την αρχική σελίδα του site μας, είτε μια εσωτερική σελίδα, για παράδειγμα τη σελίδα ενός προϊόντος ή ενός συγκεκριμένου άρθρου, αν αυτό μας ενδιαφέρει να προωθήσουμε μέσω της Google.
Μπορούμε προαιρετικά να επιλέξουμε να λάβουμε συμβουλές και προτάσεις για τη βελτίωση της απόδοσης των διαφημίσεων στη Google.
Να σημειωθεί πως αν χρησιμοποιούμε ελληνικούς χαρακτήρες για τα URL των σελίδων μας, το Google θα βγάλει μήνυμα σφάλματος, πως δεν είναι έγκυρη η διεύθυνση.
Αυτό ισχύει μόνο για το AdWords. Η αναζήτηση της Google δεν έχει κανένα πρόβλημα με τα Ελληνικά στο URL.
Στην περίπτωση που χρησιμοποιούμε Ελληνικά στο URL της ιστοσελίδας μας, μπορούμε να κάνουμε συντόμευση του URL με την υπηρεσία goo.gl της ίδιας της Google, και να χρησιμοποιήσουμε το goo.gl url.
Ημερήσιος προϋπολογισμός
Στο επόμενο βήμα του οδηγού θα δημιουργήσουμε την καμπάνια. Αρχικά, επιλέγουμε τον ημερήσιο προϋπολογισμό μας.
Το ελάχιστο ποσόν που μπορούμε να ορίσουμε είναι 1 ευρώ την ημέρα.
Εδώ είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πως ο προϋπολογισμός δεν θα επηρεάσει πχ το αν η διαφήμιση θα εμφανίζεται πιο ψηλά από τις διαφημίσεις του ανταγωνισμού. Αυτό καθορίζεται από το κόστος ανά κλικ, το οποίο θα ορίσουμε παρακάτω στον οδηγό.
Αυτό που επηρεάζει ο προϋπολογισμός είναι στο πόσα κλικ θα δεχτούμε κάθε ημέρα.
Αν ορίσουμε το κόστος ανά κλικ στα 0.10 ευρώ, με 1 ευρώ την ημέρα θα δεχτούμε μέχρι 10 κλικ από τη διαφήμιση στην ιστοσελίδα μας, και θα αργήσει ενδεχομένως να έχει αποτελέσματα η καμπάνια μας.
Επιλογή στόχευσης κοινού
Στην ενότητα αυτή θα βρούμε τρεις επιλογές, οι οποίες θα μας βοηθήσουν να απευθυνθούμε σε ένα όσο γίνεται πιο συγκεκριμένο κοινό.
Ένα συχνό λάθος που κάνουν άνθρωποι που είναι αρχάριοι στη διαφήμιση στη Google, ή στο Internet γενικότερα, είναι πως επιδιώκουν η διαφήμιση να προβληθεί σε όσο γίνεται περισσότερα άτομα.
Στην πραγματικότητα, ένα μικρότερο, σωστά στοχευμένο κοινό θα είναι πολύ πιο αποτελεσματικό όσον αφορά το κόστος της διαφήμισης και τις αντίστοιχες πωλήσεις, παρά το να προβάλλεται σε όλους.
Μας ενδιαφέρει να δουν τη διαφήμισή μας μόνο άνθρωποι που εν δυνάμει θα ενδιαφέρονταν για το προϊόν μας, όχι οι άνθρωποι που είναι αδιάφοροι.
Στόχευση με βάση τη Χώρα
Δυστυχώς, επειδή η Ελλάδα είναι μια μικρή αγορά, η διαφήμιση στη Google δεν μας επιτρέπει να στοχεύσουμε το κοινό μας σε επίπεδο πόλης, ή έστω νομού.
Αυτό σημαίνει πως αν η επιχείρησή μας δραστηριοποιείται μόνο σε μια συγκεκριμένη περιοχή, η διαφήμιση στη Google δεν είναι για εμάς. Θα πρέπει να έχουμε ένα site ή e-shop που να απευθύνεται σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Πάντως, αν έχουμε ένα e-shop που απευθύνεται σε χώρες του εξωτερικού, μπορούμε να στοχεύσουμε συγκεκριμένες πόλεις, περιοχές ή ακόμη και ταχυδρομικούς κώδικες.
Επιλογή δικτύου προβολής
Στην επιλογή “Δίκτυα” θα ορίσουμε αν οι διαφημίσεις μας θα εμφανίζονται μόνο μαζί με τα αποτελέσματα της αναζήτησης, ή αν θα προβάλλονται και σε άλλα site της Google και στα άτομα που έχουν βάλει Adsense στο site ή το blog τους.
Συνήθως οι διαφημίσεις στα αποτελέσματα της αναζήτησης έχουν υψηλότερη αποτελεσματικότητα, γιατί τις βλέπουν άνθρωποι που έψαχναν ήδη για κάτι σχετικό με τη σελίδα ή τα προϊόντα μας.
Λέξεις-κλειδιά
Στις λέξεις-κλειδιά ουσιαστικά επιλέγουμε σε ποια αναζήτηση στο Google και σε ποιες σελίδες μέσω Adsense θα εμφανιστεί η διαφήμισή μας.
Στόχος εδώ είναι να βάλουμε δημοφιλείς λέξεις-κλειδιά που να είναι σχετικές με το προϊόν μας ή τη σελίδα μας.
Με βάση τη σελίδα που ορίσαμε στο πρώτο βήμα, η Google έχει ήδη προσθέσει μία ή περισσότερες προτάσεις για λέξεις κλειδιά.
Στο παράδειγμα, που βάλαμε τη σελίδα για τον οδηγό αγοράς υπολογιστή, εμφανίζονται αρκετές λέξεις-κλειδιά σχετικές με το θέμα.
Το σημαντικότερο στις λέξεις-κλειδιά είναι να προσπαθήσουμε να σκεφτούμε όπως ο υποψήφιος πελάτης μας που κάνει τη σχετική αναζήτηση.
Εφόσον στο παράδειγμα απευθυνόμαστε στην Ελλάδα, η λέξη-κλειδί “υπολογιστεσ” θα είναι στην πράξη πιο δημοφιλής από το desktop computers.
Εδώ αξίζει να τονίσουμε πως ακόμα και η ορθογραφία παίζει ρόλο. Το ορθογραφημένο “υπολογιστές” είναι σημαντικά πιο δημοφιλές από το “υπολογιστεσ”.
Ταυτόχρονα, όμως, πρέπει να έχουμε κατά νου πως δεν είναι απαραίτητο οτι όποιος κάνει αναζήτηση για τη λέξη “υπολογιστές” ενδιαφέρεται για να αγοράσει υπολογιστή. Μπορεί να ψάχνει για μαθήματα υπολογιστών, ή για επισκευές υπολογιστών κλπ.
Υπό αυτό το πρίσμα, η “αγορά υπολογιστή” είναι καλύτερη λέξη-κλειδί, γιατί είναι πιο στοχευμένη, και μεγαλύτερο ποσοστό εκείνων που την χρησιμοποιούν στην αναζήτηση είναι πιθανό να κάνουν κλικ και στη διαφήμιση.
Θυμηθείτε, δεν προσπαθούμε να πιάσουμε όσο γίνεται πιο πολλούς. Μας ενδιαφέρει να δουν τη διαφήμισή μας άνθρωποι που ενδιαφέρονται για εκείνη, και κατ' επέκταση θα ενδιαφέρονται ενδεχομένως να αγοράσουν και το προϊόν μας.
Ως εκ τούτου, σχετικά λίγες και στοχευμένες λέξεις-κλειδιά – σε όλες τις πιθανές τους παραλλαγές – είναι καλύτερη επιλογή από το να στριμώξουμε όποιες διαφορετικές λέξεις-κλειδιά μπορούμε να σκεφτούμε.
Με κάθε αλλαγή που κάνουμε στις λέξεις-κλειδιά, το AdWords ανανεώνει ζωντανά τα προβλεπόμενα στατιστικά σχετικά με τις εμφανίσεις της διαφήμισης και τα κλικ που θα λάβει.
Βέβαια, το νούμερο αυτό εξαρτάται και από τον προϋπολογισμό που έχουμε ορίσει. Αν αντί για 1 ευρώ την ημέρα επιλέξουμε 10 ευρώ την ημέρα, αυξάνονται σημαντικά τα προβλεπόμενα κλικ, χωρίς να αλλάξουμε τίποτα στις λέξεις-κλειδιά.
Ορισμός της προσφοράς
Έχοντας ολοκληρώσει όλες τις ρυθμίσεις σχετικά με την στόχευση του κοινού, το επόμενο σημαντικό βήμα είναι να ορίσουμε το κόστος ανά κλικ.
Η προεπιλογή είναι να ρυθμίσει αυτόματα η Google την προφορά για τη λήψη των περισσότερων κλικ εντός του προϋπολογισμού.
Αυτή είναι σχετικά καλή επιλογή για τους αρχάριους, που δεν γνωρίζουν προχωρημένες στρατηγικές σχετικά με τον ορισμό του κόστους ανά κλικ.
Αν επιλέξουμε τη χειροκίνητη ρύθμιση, το Google θα μας προτείνει ένα ποσό, ανάλογα και με τον ημερήσιο προϋπολογισμό μας.
Σε γενικές γραμμές, όσο υψηλότερο είναι το ποσόν που θα βάλουμε εδώ, τόσο υψηλότερα θα εμφανίζεται η διαφήμισή μας στα αποτελέσματα της αναζήτησης, σε σχέση με τη διαφήμιση του ανταγωνισμού.
Το ιδανικό είναι να πετύχουμε την κατάλληλη ισορροπία, που θα εμφανίσει τη διαφήμισή μας ψηλά αλλά δεν θα μας κοστίσει πολύ ακριβά.
Αυτό είναι κάτι όμως το οποίο γίνεται μόνο μέσα από δοκιμές και προσαρμογές της διαφήμισης, και είναι ένα θέμα που θα καλύψουμε εκτεταμένα σε άλλο οδηγό.
Το κείμενο της διαφήμισης
Όλες οι διαφημίσεις που εμφανίζονται στην αναζήτηση του Google είναι διαφημίσεις κειμένου. Για να ολοκληρώσουμε την καμπάνια, το τελευταίο βήμα είναι να γράψουμε το κείμενο της διαφήμισης.
Μια δυσκολία που θα συναντήσει κάποιος αρχάριος στη διαφήμιση στη Google είναι πως οι διαφημίσεις κειμένου έχουν πολύ περιορισμένα όρια για το κείμενο που θα γράψουμε.
Ο τίτλος, για παράδειγμα, μπορεί να είναι το πολύ 25 χαρακτήρες μαζί με τα κενά.
Αυτό σημαίνει πως αν θέλαμε να γράψουμε πχ “Αγορά υπολογιστή στα μέτρα σας” δεν θα χωρούσε.
Ο τίτλος είναι εξαιρετικά σημαντικός, γιατί είναι εκείνος που θα τραβήξει το μάτι του επισκέπτη, και όπως προτείνει και η Google, είναι καλή ιδέα να συμπεριλάβουμε τη λέξη-κλειδί στον τίτλο.
Εξίσου περιορισμένο είναι το διαφημιστικό κείμενο, το οποίο μπορεί να είναι το πολύ 70 χαρακτήρες, χωρισμένο σε δύο σειρές των 35 χαρακτήρων.
Αυτό το κομμάτι θα είναι το πιο χρονοβόρο όσον αφορά τη διαφήμιση στη Google. Ο τίτλος είναι αυτός που τραβάει την προσοχή, αλλά το κείμενο είναι εκείνο που θα πείσει τον υποψήφιο πελάτη να κάνει κλικ.
Σύμφωνα με τις συμβουλές της ίδιας της Google…
…το κείμενο είναι καλό να έχει μια παρότρυνση για δράση, να προτείνει δηλαδή σε εκείνον που τη βλέπει να κάνει κάτι συγκεκριμένο: “Μπες”, “Δες”, “Βρες” κλπ
Καλή ιδέα επίσης είναι να εστιάσουμε στο τι το μοναδικό έχει το προϊόν μας ή η ιστοσελίδα μας.
Οι τιμές, φυσικά, πάντοτε τραβούν το μάτι, όπως και οι προσφορές, ή τυχών αποκλειστικότητες.
Σε κάθε περίπτωση, φροντίζουμε να έχουμε σωστή σύνταξη και ορθογραφία. Είναι αρκετά απίθανο να κάνει κλικ ένας υποψήφιος πελάτης σε μια διαφήμιση που γράφει πχ Οδηγώς Υπολογιστή.
Όπως και ο ορισμός της προφοράς, το κείμενο της διαφήμισης είναι ένα ολόκληρο κεφάλαιο, που χρειάζεται αρκετή μελέτη και το οποίο θα αναλύσουμε σε ξεχωριστό οδηγό.
Χρέωση
Καθώς δραστηριοποιούμαστε στην Ελλάδα, το πεδίο χρέωση έχει περιορισμένες επιλογές, ενώ πιο αναλυτικά το μέσο της χρέωσης θα το ορίσουμε μετά τη δημιουργία της καμπάνιας.
Έλεγχος
Τέλος, έχουμε μια συνολική επισκόπηση της καμπάνιας και της διαφήμισης, όπου επιβεβαιώνουμε πως όλα είναι όπως τα θέλουμε, πριν δημιουργηθεί η καμπάνια.
Η διαφήμιση που μόλις φτιάξαμε θα χρειαστεί περίπου μια ημέρα για να εγκριθεί.
Στο μεταξύ, μπορούμε να μπούμε στο λογαριασμό μας του Adwords.
Ο λογαριασμός AdWords
Μπαίνοντας στο λογαριασμό AdWords μετά τη δημιουργία της καμπάνιας, η Google μας έχει μια σύντομη ανασκόπηση του λογαριασμού και των δυνατοτήτων του AdWords.
Καλό είναι να ξεκινήσουμε αυτόν τον οδηγό, καθώς η εμφάνιση του AdWords είναι αρκετά περίπλοκη, με πολλές διαφορετικές καρτέλες και επιλογές.
Επίσης στο πάνω μέρος του παραθύρου, μια ενημέρωση σε κόκκινο φόντο μας ενημερώνει πως οι καμπάνια μας δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμα.
Αυτό είναι φυσιολογικό, καθώς περιμένουμε να εγκριθεί.
Το μόνο που χρειάζεται πλέον είναι να προσθέσουμε έναν τρόπο πληρωμής. Αρκεί να κάνουμε κλικ στο γρανάζι πάνω δεξιά και να επιλέξουμε “Χρέωση”.
Επιλέγουμε σαν χώρα την Ελλάδα…
…και συμπληρώνουμε τα στοιχεία μας, καθώς και τα στοιχεία της πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας μέσω της οποίας θα γίνει η χρέωση.
Αυτός είναι ο μόνος διαθέσιμος τρόπος για την πληρωμή των διαφημίσεων AdWords στην Ελλάδα, δεν υπάρχει δυνατότητα πχ τραπεζικής κατάθεσης.
Συνεχίζεται…
Η διαφήμιση στο Internet έχει πολλά μυστικά και στρατηγικές που μπορούμε να ακολουθήσουμε για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα.
Όμως, ακόμη και στη βασικότερή της μορφή είναι μακράν η ποιο οικονομική μέθοδος διαφήμισης, και με την κατάλληλη στόχευση, η πιο αποτελεσματική.
Σε επόμενους οδηγούς θα εστιαστούμε στις ξεχωριστές στρατηγικές που θα κάνουν μια απλή διαφημιστική καμπάνια, εξαιρετική.
Μείνετε συντονισμένοι!