Ένα online ερωτηματολόγιο είναι αναμφισβήτητα χρήσιμο για αρκετές εφαρμογές. Θέλουμε να συλλέξουμε σχόλια από τους επισκέπτες της ιστοσελίδας μας; Έχουμε κάποια εργασία στο πανεπιστήμιο; Θέλουμε να μάθουμε τις γνώμες των φίλων μας στα social media για κάποιο ζήτημα; Είναι θέμα λίγων λεπτών να δημιουργήσουμε μία δημοσκόπηση.
Προτάσεις συνεργασίας
Τα νέα άρθρα του PCsteps
Γίνε VIP μέλος στο PCSteps
Οι καλύτερες υπηρεσίες για δημιουργήσω ένα ερωτηματολόγιο
Από τεχνικής άποψης, το να δημιουργήσουμε ένα ερωτηματολόγιο είναι ιδιαίτερα εύκολο. Με αυτές τις υπηρεσίες, μπορούμε να φτιάξουμε τη δική μας δημοσκόπηση, να συλλέγουμε, και να αναλύουμε τις απαντήσεις.
Αν έχουμε ιστοσελίδα, οι περισσότερες από τις υπηρεσίες θα μας προσφέρουν την επιλογή για να ενσωματώσουμε (embed) το ερωτηματολόγιο στο site μας.
Polldaddy
Το Polldaddy είναι μία από τις καλύτερες υπηρεσίες για να δημιουργήσουμε ερωτηματολόγιο.
Η υπηρεσία ανήκει στην Automattic, την εταιρεία που έφτιαξε το WordPress.
Εγκατάσταση WordPress για Αρχάριους, στα ΕλληνικάΗ εγκατάσταση WordPress είναι το πρώτο βήμα για να φτιάξουμε ένα εύχρηστο και λειτουργικό site ή blog, ακόμη και χωρίς καθόλου γνώσεις προγραμματισμού ή ιδιαίτερη…
Διαθέτει άφθονες δυνατότητες που θα μας φανούν χρήσιμες, όπως εύχρηστο editor για να σχεδιάσουμε το ερωτηματολόγιο, plug-in για το WordPress, μεγάλη προσαρμογή της έρευνας στα μέτρα μας, και πολλά ακόμα.
Το δωρεάν πλάνο θα καλύψει πλήρως τους περισσότερους από εμάς.
Δημιουργώντας έναν λογαριασμό Polldaddy μέσω του WordPress.com…
…μπορούμε να αρχίσουμε να κάνουμε έρευνες.
Από το dashboard…
…έχουμε τη δυνατότητα να φτιάξουμε διάφορες μορφές ερευνών:
- Survey είναι το γνωστό ερωτηματολόγιο, στο οποίο μπορούμε να προσθέσουμε πολλές ερωτήσεις, πολυμέσα, κτλ.
- Poll είναι η δημοσκόπηση που αποτελείται από μία μόνο απλή ερώτηση, σαν αυτή που παραθέτουμε παρακάτω, σαν επίδειξη:
- Το Quiz μπορούμε μεταξύ άλλων να το χρησιμοποιήσουμε για εκπαιδευτικούς σκοπούς στο σχολείο, για να δοκιμάσουμε τις γνώσεις των μαθητών.
- Με το Rating, δημιουργούμε ένα widget για να ψηφίζουν οι χρήστες της ιστοσελίδας μας. Μπορούμε να επιλέξουμε είτε βαθμολόγηση με 5 αστεράκια, είτε με like/dislike.
Για το κανονικό ερωτηματολόγιο, υπάρχουν πολλοί τύποι ερωτήσεων για να διαλέξουμε, και με drag&drop από το πλάι, τους προσθέτουμε στην έρευνα. Κάθε ερώτηση που προσθέτουμε, διαθέτει επιλογές τις οποίες προσαρμόζουμε.
Έχουμε τη δυνατότητα να προσαρμόσουμε το χρώμα και τη γραμματοσειρά, αλλά και να διαλέξουμε από τα πολλά έτοιμα στυλ.
Για την κοινοποίηση, υπάρχει το link που χρησιμοποιούμε για να τη στείλουμε οπουδήποτε, με μήνυμα κειμένου, σε κοινωνικά δίκτυα, και τα λοιπά.
Εάν διαθέτουμε ιστοσελίδα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τον κώδικα Javascript που δίνεται, και να εμφανίσουμε το ερωτηματολόγιο σε popup παράθυρο, ή κατευθείαν μέσα στη σελίδα. Αν έχουμε WordPress, το plug-in του Polldaddy είναι αρκετά χρήσιμο.
Ενδιαφέρουσα είναι η εφαρμογή για iPad και iPhone, η οποία επιτρέπει να συμπληρώνουμε έρευνες offline – κάτι που είναι χρήσιμο αν βρισκόμαστε σε κάποιο εταιρικό event.
Έτσι, θα μπορεί κανείς να υποβάλει την έρευνα εκείνη την ώρα, χωρίς να την χρειαζόμαστε εκτυπωμένη.
Google Forms
Η Google έχει κι αυτή μια σχετική υπηρεσία για δημοσκοπήσεις. Το Google Forms, μέλος των εφαρμογών του Google Drive, είναι εξαιρετική επιλογή για να δημιουργήσουμε δημοσκόπηση και δύσκολα θα αφήσει κάποιον ανικανοποίητο με τις δυνατότητές του.
Το Google Forms προσφέρει ευχάριστη σχεδίαση, λογική παράκαμψης ερωτήσεων, επεξεργασία της έρευνας από κοινού με άλλους, εξαγωγή των αποτελεσμάτων σε υπολογιστικό φύλλο, και άλλα, εντελώς δωρεάν.
Αρκεί να διαθέτουμε έναν λογαριασμό Google.
Μπαίνουμε στο forms.google.com και πατάμε το + για να ξεκινήσουμε.
Προσθέτουμε νέα ερώτηση με το + στα δεξιά:
…και μπορούμε να επιλέξουμε τον τύπο της ερώτησης από το μενού.
Υπάρχει ποικιλία ερωτήσεων, απλή απάντηση κειμένου, πολλαπλής επιλογής, επιλογή με κλίμακα και πλέγμα, και επιλογή ημερομηνίας – ώρας.
Στο ερωτηματολόγιο μπορούμε να προσθέσουμε εικόνες, βίντεο, και να χωρίσουμε τις ερωτήσεις σε ενότητες, με σκοπό να μην είναι όλες μαζί στην ίδια σελίδα. Έτσι, ο χρήστης θα πατάει “Επόμενο” για να εμφανίσει τις υπόλοιπες ερωτήσεις.
Για αλλαγή εμφάνισης, από το κουμπί με την παλέτα θα βρούμε τα σκέτα χρώματα και άλλες εικόνες:
Αφού κοινοποιήσουμε την έρευνα από το κουμπί “Αποστολή” μέσω συνδέσμου, email, ή embedding, θα αρχίσουμε να λαμβάνουμε απαντήσεις.
Στην καρτέλα “Απαντήσεις” θα εμφανιστούν γραφήματα πίτας, και άλλα, συνοψίζοντας τις γνώμες του κοινού.
Τις απαντήσεις από το ερωτηματολόγιο μπορούμε να τις εξάγουμε και στα Υπολογιστικά Φύλλα Google, για επιπλέον ανάλυση.
Τέλος, μια χρήσιμη δυνατότητα, όπως και στο Polldaddy, είναι η δημιουργία quiz με πόντους και σκορ. Αυτό ενεργοποιείται από τις ρυθμίσεις.
Typeform
To Typeform διαφέρει σημαντικά από τις άλλες υπηρεσίες, λόγω του πρωτότυπου design, που είναι άνετο και φιλικό για τον παραλήπτη της έρευνας.
Η υπηρεσία εμφανίζει τις ερωτήσεις μία-μία για να αποφεύγεται ο συνωστισμός, χρησιμοποιεί ολόκληρη την οθόνη για άνετη προβολή, και δίνει άλλη αίσθηση σε αυτόν που τη συμπληρώνει.
Δείτε εδώ το παιχνίδι Form Invaders που έχουν φτιάξει οι δημιουργοί, για να δείξουν ότι οι συμβατικές φόρμες είναι βαρετές.
Για να ξεκινήσουμε τη δημιουργία φόρμας, πατάμε το Get Started…
…το κουμπί +…
…και μετά “Start from scratch” για να αρχίσουμε με μια κενή έρευνα. Μπορούμε επίσης να χρησιμοποιήσουμε ένα από τα πολλά έτοιμα πρότυπα.
Η υπηρεσία δεν θα μας ζητήσει να φτιάξουμε λογαριασμό από την αρχή, αλλά μπορούμε να τον κάνουμε αργότερα, για να αποθηκεύσουμε τη δημοσκόπηση.
Στον editor με απλό drag & drop μετακινούμε τις ερωτήσεις από το αριστερό πάνελ, και έπειτα τις επεξεργαζόμαστε πατώντας πάνω τους.
Οι καρτέλες Design και Configure αφορούν τον σχεδιασμό και τις ρυθμίσεις της έρευνας αντίστοιχα.
Για την κοινοποίηση, εκτός από το μοναδικό URL για τη δημοσκόπηση, υπάρχει κώδικας που αντιγράφουμε για να τον ενσωματώσουμε μέσα στο site μας ή ως popup.
Στα στατιστικά, εκτός από τις απαντήσεις σε γραφήματα, υπάρχει η δυνατότητα να δούμε και τις συνολικές προβολές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μπορούμε να ρυθμίσουμε διάφορους αυτοματισμούς μέσω του Zapier και άλλων υπηρεσιών:
Τι Είναι το Microsoft Flow και Πού ΧρησιμεύειΤην 1η Νοεμβρίου 2016 κυκλοφόρησε και επίσημα πλέον το Microsoft Flow, που ήταν υπό δοκιμαστική περίοδο από τον Απρίλιο. Πρόκειται για μια υπηρεσία που μας επιτρέπει να…
Το μεγαλύτερο μειονέκτημα του Typeform, είναι ότι έχουμε τη δυνατότητα να συλλέξουμε μόνο μέχρι και 100 υποβολές μέσα σε έναν μήνα, με το δωρεάν πλάνο.
Με την πληρωμένη έκδοση δεν έχουμε περιορισμό, και επίσης ξεκλειδώνεται η δυνατότητα παράκαμψης ερωτήσεων, έτσι ώστε να μεταφέρεται κανείς στην κατάλληλη ερώτηση, μετά από συγκεκριμένη απάντηση.
Για να δείτε το Typeform στην πράξη, δημιουργήσαμε μια δημοσκόπηση ειδικά για εσάς. Πατήστε το κουμπί παρακάτω:
SurveyMonkey
Η επαγγελματικού επιπέδου υπηρεσία SurveyMonkey είναι εξαιρετικά δημοφιλής – ίσως η πιο δημοφιλής – και προσφέρει πολλές χρήσιμες δυνατότητες.
Θα βρούμε ποικιλία και προσαρμογή στην εμφάνιση, έτοιμες ερωτήσεις και templates, δημιουργία quiz, και πολλά άλλα.
Με τα πακέτα επί πληρωμή, έχουμε πρόσβαση σε ακόμα περισσότερες δυνατότητες.
Δεδομένου ότι προσφέρει τις ίδιες δυνατότητες με τις υπηρεσίες που ήδη αναφέραμε, δεν θα μπούμε σε λεπτομέρειες.
SurveyGizmo
Το SurveyGizmo έχει πολύ εύχρηστη διαδικασία για να φτιάξουμε δημοσκόπηση, και αν δεν έχουμε πολλές απαιτήσεις, μας αρκεί το δωρεάν πλάνο.
Η υπηρεσία είναι ό,τι πρέπει για απλές ερωτήσεις και για όποιον ψάχνει κάτι εύκολο και γρήγορο.
Δημοσκόπηση σε εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
Σε κάποια κοινωνικά δίκτυα είναι πανεύκολο να φτιάξουμε και να δημοσιεύσουμε μια απλή δημοσκόπηση, που να απαρτίζεται από μία μόνο ερώτηση. Τέτοιες ερωτήσεις απαντιούνται γρήγορα, και φαίνονται άμεσα τα αποτελέσματα σε όλους.
Δεν είναι η κατάλληλη μορφή έρευνας για σημαντικά θέματα που αφορούν την επιχείρηση (πχ. την γνώμη των επισκεπτών για το site μας), αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς, όπως το μέρος που προτιμάει η παρέα μας για μια εκδρομή.
Στο Facebook δυστυχώς η δημοσκόπηση είναι διαθέσιμη μόνο στις ομάδες, και όχι σε προσωπική δημοσίευση, ούτε σε σελίδα.
Εναλλακτικά, με τα reactions μπορούμε να πούμε ότι το like αντιστοιχεί στην τάδε επιλογή, το “χαχα” στην άλλη, και ούτω καθεξής. Θα φανεί η επιλογή της πλειοψηφίας από το reaction με τα περισσότερα κλικ. Είναι μια τακτική που ακολουθούν αρκετά διεθνή site.
Το ίδιο μπορεί να γίνει και με το Facebook Messenger, αφού πατώντας παρατεταμένα σε ένα μήνυμα στο κινητό, εμφανίζονται τα εικονίδια αντιδράσεων.
Επιπλέον, πατώντας το + στη γωνία, όταν είμαστε σε ομαδική συζήτηση, βλέπουμε το κουμπί “Δημοσκόπηση”, για να φτιάξουμε – μαντέψτε τι – μια δημοσκόπηση.
Google+
Για όσους χρησιμοποιούν το Google+ – και τους πέντε τους – το δίκτυο δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσουν και εκεί μια δημοσκόπηση.
Το μόνο που χρειάζεται είναι να πατήσουμε στο αντίστοιχο κουμπί.
Τι πρέπει να προσέξουμε όταν σχεδιάζουμε μια δημοσκόπηση
Φτιάχνοντας ένα ερωτηματολόγιο, δεν αποκλείεται να παρασυρθούμε και να αρχίσουμε να ρωτάμε πολλά πράγματα.
Ωστόσο, πρέπει να έχουμε κατά νου ότι αυτό είναι που δεν θέλει ο παραλήπτης. Αρκεί να θυμόμαστε ότι, όσο περισσότερο χρόνο και προσπάθεια απαιτεί απ' την πλευρά των ερωτηθέντων, τόσο πιο απίθανο είναι να καθίσει κάποιος να το συμπληρώσει.
Συνεπώς, χρειάζεται να κάνουμε την έρευνα όσο γίνεται πιο σύντομη, απλή, κατανοητή, σαφή, και φυσικά ενδιαφέρουσα και φιλική, για να δώσει κανείς τον πολύτιμο χρόνο του και να προσφέρει τα σχόλιά του.
Ποια υπηρεσία προτιμάτε για δημοσκοπήσεις;
Σας άρεσαν οι υπηρεσίες που παρουσιάσαμε; Έχετε κάποια άλλη να προτείνετε για να δημιουργήσετε ερωτηματολόγιο ή δημοσκόπηση; Θέλετε να ρωτήσετε κάτι σχετικά με ένα ερωτηματολόγιο ή δημοσκόπηση που ετοιμάζετε; Γράψτε μας στα σχόλια.