Η νέα πολιτική τιμολόγησης της Unity έχει πυροδοτήσει μια απροσδόκητη διαμάχη στην κοινότητα του gaming. Η μεγαλύτερη αντίδραση προέρχεται από τους ανεξάρτητους προγραμματιστές που θεωρούν ότι το νέο μοντέλο χρέωσης θα δυσκολέψει τους μικρούς δημιουργούς να αναπτυχθούν. Επιπλέον, μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις σε όλα τα Indie games καθώς και στο Xbox Game Pass.
Προτάσεις συνεργασίας
Τα νέα άρθρα του PCsteps
Γίνε VIP μέλος στο PCSteps
Το νέο Unity Runtime Fee
Εδώ και χρόνια, η Unity είναι μια από τις πιο δημοφιλείς πλατφόρμες δημιουργίας παιχνιδιών, που εκτός από τις εταιρείες μεγάλου προϋπολογισμού, τη χρησιμοποιούν συχνά και μικρότερες ομάδες δημιουργών, λόγω των συγκριτικά χαμηλότερων χρεώσεων.
Πολλά κορυφαία παιχνίδια χρησιμοποιούν την Unity Game Engine, και η εταιρεία φημιζόταν για την αδειοδότηση χωρίς δικαιώματα, κάτι που βοηθούσε τους ανεξάρτητους προγραμματιστές να μην επιβαρύνονται με επιπλέον κόστος και με βάση το πόσο καλά πούλησε ένα παιχνίδι.
Παρ΄ όλα αυτά, με τη νέα πολιτική τιμολόγησης με την κωδική ονομασία “Unity Runtime Fee”, η εταιρεία σχεδιάζει να επιβάλλει στους προγραμματιστές τέλη χρήσης “ανά εγκατάσταση” παιχνιδιού μετά από συγκεκριμένα κατώτατα όρια. Το νέο σχέδιο χρέωσης θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2024.
Το Unity Runtime Fee αναμένεται να επηρεάσει, όχι μόνο τους ανεξάρτητους δημιουργούς, αλλά και υπηρεσίες όπως το Xbox Game Pass, βλάπτοντας τη βιωσιμότητα των επιχειρηματικών συμφωνιών σε όλη την πλατφόρμα.
Επί του παρόντος, η Microsoft δεν έχει σχολιάσει αυτή την κίνηση της Unity για την επιβολή πρόσθετων χρεώσεων στην εταιρεία, εάν ένας indie τίτλος Xbox Game Pass εγκατασταθεί εκατομμύρια φορές.
Όμως, οι προγραμματιστές παιχνιδιών που επηρεάζονται από το νέο μοντέλο τιμολόγησης της Unity αντέδρασαν ιδιαίτερα έντονα, και οργισμένοι ανεξάρτητοι δημιουργοί αναφέρουν ότι σκοπεύουν να την εγκαταλείψουν και να μεταβούν σε άλλη μηχανή.
Μια γνωστή ομάδα δημιουργών (Azur Games) που εδρεύουν κυρίως στην Ευρώπη και αναπτύσσουν κυρίως παιχνίδια για κινητά, δημοσίευσε μια ανοιχτή επιστολή καλώντας την Unity να αποσύρει το νέο μοντέλο τιμολόγησης.
Και δεν ήταν μόνο αυτοί, καθώς και άλλες γνωστές εταιρείες παιχνιδιών – και όχι μόνο – εξέφρασαν τη δυσαρέσκειά τους, κάποιες πιο δημιουργικά από άλλες.
Μάλιστα, η Unity χρειάστηκε να κλείσει προσωρινά δύο κεντρικά της γραφεία, λόγω των ανώνυμων απειλών κατά της ζωής που εστάλησαν εναντίον της εταιρείας και του προσωπικού της.
Η χρέωση “ανά εγκατάσταση”
Όλες οι αντιδράσεις εστιάζουν στο ότι η Unity θέλει να χρεώσει τους προγραμματιστές για τις εγκαταστάσεις παιχνιδιών, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τους πολλούς λόγους που μπορεί να εγκατασταθεί ένα παιχνίδι χωρίς να αγοραστεί.
Για παράδειγμα, η Unity ανέφερε αρχικά ότι το νέο σχέδιο χρέωσης ισχύει ακόμη και αν ένας μεμονωμένος χρήστης διαγράψει και επανεγκαταστήσει ένα παιχνίδι, ή το εγκαταστήσει σε δύο συσκευές.
Κάτι τέτοιο μπορεί να επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τους μικρούς δημιουργούς, καθώς ομάδες παικτών είναι πολύ πιθανό να “επανεξετάσουν” παιχνίδια που δεν τους αρέσουν. Θα μπορούσαν θεωρητικά να εγκαθιστούν και να καταργούν επανειλημμένα ένα παιχνίδι, κοστίζοντας χρήματα στον προγραμματιστή με κάθε νέα εγκατάσταση.
Επιπλέον, πειρατικά αντίγραφα θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στους υπολογισμούς του νέου μοντέλου χρέωσης, επιβάλλοντας ένα άμεσο κόστος για παράνομες λήψεις που δεν παρέχουν έσοδα στον προγραμματιστή.
Παρομοίως, οι χρεώσεις ανά εγκατάσταση θα μπορούσαν επίσης να είναι ιδιαίτερα επιζήμιες για παιχνίδια που διανέμονται χρησιμοποιώντας επιχειρηματικά μοντέλα τα οποία βασίζονται σε συνδρομή, όπως το Game Pass της Microsoft.
Για παράδειγμα, το παιχνίδι “Another Crab's Treasure” θα είναι δωρεάν για εγκατάσταση σε 25 εκατομμύρια συνδρομητές Game Pass, όπως ανέφερε ο δημιουργός του παιχνιδιού Aggro Crab στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Όμως, εάν ένα μικρό μόνο ποσοστό από αυτούς τους χρήστες κατεβάσουν το συγκεκριμένο game, η Unity θα μπορούσε να λάβει μια αμοιβή που δημιουργεί τεράστιο πλήγμα στο εισόδημά του δημιουργού, απειλώντας ακόμη και τη βιωσιμότητα της επιχείρησης του.
Η Unity έσπευσε να ξεκαθαρίσει ότι σκοπεύει να μετακυλήσει το κόστος αποκλειστικά στη Microsoft και σε άλλους κατόχους πλατφόρμας για εγκαταστάσεις που πραγματοποιούνται μέσω συνδρομής.
Ωστόσο, η μετακύλιση του κόστους δεν μειώνει τον αντίκτυπο της ζημιάς που θα μπορούσαν να υποστούν οι μικρότεροι δημιουργοί των indie παιχνιδιών, αλλά και ο κλάδος γενικότερα.
Όλα αυτά, ανάγκασαν την Unity να ανασυνταχθεί στο επίμαχο θέμα των εγκαταστάσεων, αποφασίζοντας να χρεώσει τους προγραμματιστές μόνο για την αρχική εγκατάσταση ενός παιχνιδιού από έναν χρήστη.
Όμως, η εγκατάσταση σε μια δευτερεύουσα συσκευή – όπως ένα Steam Deck – θα εξακολουθεί να χρεώνεται ως επιπλέον εγκατάσταση.
Επίσης, ο γενικός διευθυντής του Unity Create, Marc Whitten, διευκρίνισε ότι οι επιδείξεις παιχνιδιών και τα games που διανέμονται ως μέρος φιλανθρωπικών πακέτων δεν θα υπόκεινται σε τέλη εγκατάστασης.
Παρ όλα αυτά, οι προγραμματιστές αμφέβαλλαν ότι η Unity θα μπορεί να παρακολουθεί με ακρίβεια ποιες εγκαταστάσεις προέρχονταν από τέτοια πακέτα και ποιες από τις πωλήσεις.
Ως φαίνεται, οι μικρότεροι προγραμματιστές έχουν εμπλακεί ενδεχομένως σε διασταυρούμενα πυρά, καθώς είναι όλο και πιο απίθανο η Unity να κάνει πίσω στη νέα πολιτική τιμολόγησης, λόγω του ότι το Unity Runtime Fee αναμένεται να της αποφέρει τεράστια έσοδα από τους σημαντικούς παίκτες που στοχεύει, όπως η Microsoft, η miHoYo (Genshin Impact), η Tencent, η Activision, κ.α.
Απειλούνται οι ανεξάρτητοι δημιουργοί από τα τέλη της Unity;
Αν θέλετε να μοιραστείτε την άποψη σας για το θέμα, μπορείτε να μας γράψετε στα σχόλια στο σχετικό post του άρθρου στη σελίδα μας στο Facebook.