Το όνομα χώρου (domain name) μιας ιστοσελίδας είναι ένας από τους σημαντικούς παράγοντες για την επιτυχία της. Εντούτοις, αν δεν είμαστε προσεκτικοί, το domain που θα κατοχυρώσουμε μπορεί να σαμποτάρει τη σελίδα μας. Στον οδηγό αυτό θα δείτε όλα όσα πρέπει να προσέχετε για την ασφαλή κατοχύρωση domain.
Προτάσεις συνεργασίας
Τα νέα άρθρα του PCsteps
Γίνε VIP μέλος στο PCSteps
Η κατοχύρωση domain με την TopHost
Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές υπάρχουν περισσότεροι από 450 επίσημοι καταχωρητές στην Ελλάδα, με βάση τη λίστα της ΕΕΤΤ.
Στο PCsteps συνεργαζόμαστε με την TopHost, και αγοράζοντας τα domain σας ή και τη φιλοξενία της ιστοσελίδας σας μέσα από τον δικό μας σύνδεσμο, στηρίζετε ενεργά τη λειτουργία της ιστοσελίδας μας.
Επιπλέον, με βάση τις αναφορές πολλαπλών αναγνωστών μας, η TopHost έχει εξαιρετικό επίπεδο υποστήριξης, για όποια απορία ή πρόβλημα πιθανώς έχετε.
Πόση σημασία έχει η κατοχύρωση Domain
Σε προηγούμενους οδηγούς εδώ στο PCsteps έχουμε δει πώς να φτιάξουμε δωρεάν το δικό μας blog και πώς να φτιάξουμε ένα δωρεάν e-shop.
Επιπλέον, έχουμε καλύψει το πώς μπορούμε να κερδίσουμε χρήματα μέσω του Google AdSense και να δημιουργήσουμε εισόδημα μέσω του Affiliate Marketing.
Το πρόβλημα είναι πως όλες πρακτικά οι υπηρεσίες στις οποίες μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα site δωρεάν, μας δίνουν ένα όνομα στο δικό τους domain, όπως onoma.blogspot.gr, onoma.wordpress.com, onoma.webnode.gr, κλπ.
Αυτό είναι αρκετό αν φτιάχνουμε ένα site σαν χόμπι, που θα το διαβάζουμε εμείς και η μάνα μας. Αν όμως θέλουμε ένα επαγγελματικό site, η κατοχύρωση domain είναι μονόδρομος.
Μια σελίδα με το δικό της όνομα χώρου έχει μεγαλύτερο κύρος για τον επισκέπτη, και είναι πιο εύκολο να θυμάται τη διεύθυνση.
Επιπλέον, το site θα έχει σημαντικό όφελος όσον αφορά το Search Engine Optimization (SEO), για να εμφανίζεται πιο ψηλά στα αποτελέσματα της αναζήτησης. Βέβαια, υπάρχουν πολλοί παράγοντες για το SEO, αλλά το όνομα Domain είναι ιδιαίτερα σημαντικό.
Μπορούμε φυσικά να συνδέσουμε ένα domain που έχουμε κατοχυρώσει με το site μας στο blogspot, το wordpress.com, τη Webnode κλπ
Πως ελέγχουμε αν είναι διαθέσιμο το domain
Αρκετοί χρήστες, για να ελέγξουν αν είναι διαθέσιμο ένα όνομα για την κατοχύρωση domain, απλά γράφουν τη διεύθυνση στο browser για να δουν αν θα ανοίξει κάποια σελίδα.
Αυτή η μέθοδος, όμως, δεν είναι καθόλου ακριβής, γιατί ένα domain μπορεί να είναι αγορασμένο ακόμα κι αν δεν έχει ανεβάσει ο ιδιοκτήτης του κάποιο site.
Για παράδειγμα, αν γράψουμε τη διεύθυνση vafes.gr, τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν εμφανίζει καμία σελίδα.
Η σωστή μέθοδος για να δούμε αν ένα domain είναι διαθέσιμο είναι να επισκεφθούμε έναν καταχωρητή (domain registrar), μια εταιρεία που μας δίνει τη δυνατότητα για κατοχύρωση domain.
Κάθε καταχωρητής διαθέτει μια μηχανή αναζήτησης, μέσα από την οποία μπορούμε να ψάξουμε το domain που μας ενδιαφέρει.
Μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, η σελίδα θα μας πει αν είναι δυνατή η κατοχύρωση domain με το συγκεκριμένο όνομα, ή όχι.
Συχνά, μάλιστα, θα μας εμφανίσει και εναλλακτικές καταλήξεις στις οποίες είναι διαθέσιμο το συγκεκριμένο όνομα.
Είναι λοιπόν αυτή μια λύση? Αν το όνομα domain που θέλουμε δεν είναι διαθέσιμο, να κάνουμε κατοχύρωση domain με μια τρίτη κατάληξη?
Πάντοτε κάνουμε κατοχύρωση domain .gr ή .com
Αν το site μας απευθύνεται σε Έλληνες, και το όνομα χώρου που μας ενδιαφέρει δεν είναι διαθέσιμο με την κατάληξη .gr, είναι πολύ καλύτερα να ψάξουμε για ένα άλλο όνομα, παρά να κάνουμε κατοχύρωση domain με ένα τρίτο Top Level Domain (TLD).
Αντίστοιχα, για αγγλόφωνα site που απευθύνονται γενικά σε χώρες του εξωτερικού, η κατοχύρωση domain .com είναι μονόδρομος.
Όπως λένε στους επιχειρηματικούς κύκλους στην Αμερική, “Αν ξεκινάς μια εταιρεία με το όνομα Χ, και δεν είναι διαθέσιμο το x.com, καλό θα ήταν να αλλάξεις το όνομα της εταιρείας σου”.
Αν απευθυνόμαστε σε συγκεκριμένη χώρα, το ιδανικό είναι να χρησιμοποιήσουμε το δικό τους κύριο TLD, όπως .de για τη Γερμανία, .co.uk για το Ηνωμένο Βασίλειο κλπ. Δείτε την αναλυτική λίστα των κύριων TLD.
Δεν κοιτάμε καμία άλλη κατάληξη.
Ναι, μπορεί πχ το deals.gr και το deals.com να είναι κατοχυρωμένα, ενώ το deals.work να είναι διαθέσιμο. Και μάλιστα με 2 ευρώ το χρόνο, μοιάζει ευκαιρία.
Το θέμα όμως είναι πως υπάρχουν σοβαρά μειονεκτήματα για την κατοχύρωση domain με μια τέτοια ασυνήθιστη κατάληξη, αν πρόκειται να είναι το κύριο domain του site μας.
TLD, Spam και Απάτες
Κάθε τόσο προστίθενται νέα και εξωτικά Top Level Domains στον παγκόσμιο ιστό (.co, .com.us, .us.com, .ps, .tv, .us, .info, .tech, .pizza, κλπ). Πολλοί τα βλέπουν σαν “ευκαιρία” να κατοχυρώσουν κάποιο όνομα που δεν ήταν προηγουμένως διαθέσιμο.
Το πρόβλημα όμως είναι πως, με το που εμφανίζονται αυτά τα νέα TLD, αρχίζουν αμέσως να τα εκμεταλλεύονται οι spammers και οι απατεώνες, για να στέλνουν email σαν [email protected] ή σαν [email protected].
Μπορεί επίσης να θέλουν να κάνουν μια αρπαχτή, πουλώντας τα domain που κατοχύρωσαν για χιλιάδες δολάρια – ασχέτως που το παρακάτω domain facebook.tk είναι προς πώληση εδώ και πάνω από 2 χρόνια.
Παράλληλα, θα εκπλαγείτε πόσο εύκολο θα ήταν το facebook.com.us να έχει την ίδια ακριβώς εμφάνιση με την αρχική σελίδα του facebook.com.
Σε τέτοιου είδους απάτες, αν δεν προσέξουμε τη διεύθυνση και βάλουμε τον κωδικό μας, πρακτικά έχουμε δώσει τα στοιχεία του λογαριασμού σε κάποιον άγνωστο. Μάλιστα, η σελίδα μπορεί να μας οδηγήσει στο κανονικό Facebook.com, ώστε να μην καταλάβουμε άμεσα πως κάτι πήγε στραβά.
Γι' αυτό και δεν βάζουμε ποτέ τα στοιχεία μας σε μια σελίδα του facebook αν δεν είναι εξακριβωμένο πως είναι το αυθεντικό από το browser μας (να έχει το https: και το λουκέτο).
Τέτοιου είδους τακτικές έχουν σαν αποτέλεσμα οι μηχανές αναζήτησης να θεωρούν συνολικά τις σελίδες με τις ασυνήθιστες αυτές καταλήξεις ως χαμηλότερης ποιότητας.
Εμπιστοσύνη από τους χρήστες
Ακόμα κι αν παραβλέψουμε τις μηχανές αναζήτησης, τι εμπνέει περισσότερη εμπιστοσύνη στους χρήστες: ένα domain .gr ή ένα domain .eu?
Ουσιαστικά, αυτός που κατοχύρωσε το .eu φαίνεται πως απλά συμβιβάστηκε με αυτό, γιατί το .gr δεν ήταν διαθέσιμο. Σε πολλούς χρήστες, για αμιγώς Ελληνικά site, ακόμα και το .com έρχεται δεύτερο σε σχέση με το .gr.
Τέλος, πόσο έξυπνο είναι να αλλάξουμε μόνο την κατάληξη σε ένα domain?
Ναι, το newsit.gr είναι ένα από τα δημοφιλέστερα ελληνικά sites. Αν όμως κατοχυρώναμε το newsit.eu, στη χαμηλή τιμή των 1000ων ευρώ, πιστεύετε θα έχουμε κανένα πραγματικό όφελος?
Αν μη τι άλλο, το δικό μας site θα είναι πιο δύσκολο να το θυμάται κανείς, και είναι πιθανότερο τελικά να καταλήξει στο newsit.gr.
Ουσιαστικά θα πληρώνουμε ένα domain για να κάνουμε δωρεάν διαφήμιση στο “αυθεντικό” domain.
Φροντίζουμε το όνομα domain να είναι απλό
Ο σημαντικότερος παράγοντας για την κατοχύρωση domain είναι να το θυμάται ο επισκέπτης. Τι είναι πιο εύκολο να θυμόμαστε, anekdota.gr ή jokes.gr?
Δεν είναι τυχαίο πως το το business.com πωλήθηκε για 350 εκατομμύρια δολάρια.
Φροντίζουμε να είναι σύντομο
Αν είμαστε ανάμεσα σε δύο επιλογές που είναι διαθέσιμες στο ίδιο TLD, και η μία είναι έστω και ένα γράμμα μεγαλύτερη από την άλλη, επιλέγουμε την πιο σύντομη.
Ο Mark Zuckerberg πλήρωσε 200.000 δολάρια για να αγοράσει το facebook.com το 2005, αντί για το thefacebook.com με το οποίο ξεκίνησε.
Φροντίζουμε να έχει εύκολη ορθογραφία
Ένας ελαιοχρωματιστής ή φανοποιός, εφόσον το vafes.gr είναι κατοχυρωμένο, μπορεί να μπει στον πειρασμό να κατοχυρώσει το bafes.gr που είναι ελεύθερο.
Σκεφτείτε όμως να λέτε σε κάποιον προφορικά “To σάιτ μου είναι βαφές τελεία τζι αρ, με μπι αντί για βι, δηλαδή μπαφές”. Πιστεύετε θα το θυμάται σε 10 λεπτά? Θα θυμηθεί να το πει σωστά σε κάποιο φίλο του, για να του προτείνει το site σας?
Γενικά, αποφεύγουμε οτιδήποτε χρειάζεται επιπλέον επεξήγηση, όπως πχ khpos.gr με h.
Μακριά από τις Παύλες και τους Αριθμούς
Αποφεύγουμε ονόματα τα οποία να περιέχουν έστω και μία παύλα ή έναν αριθμό.
Εκτός του ότι δυσκολεύουν στο να θυμόμαστε το όνομα, οι spammers και οι απατεώνες επίσης λατρεύουν τις παύλες και τους αριθμούς, για τους ίδιους λόγους με τα εξωτικά TLD. Οι μηχανές αναζήτησης καταβαραθρώνουν νέα site με παύλα ή αριθμό, ακόμα και σε γνωστά TLD.
Ναι, υπάρχουν και επιτυχημένα site με αριθμούς, όπως το 9gag.com. Όμως δεν είναι επιτυχημένο για το seo του, είναι από τη διάδοση από στόμα σε στόμα και στα social media.
Το e-shop.gr, που λειτουργεί από το 1997, έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των μηχανών αναζήτησης. Δεν γίνεται να συγκριθεί με ένα νέο site.
Μακριά από κατοχύρωση domain στα Ελληνικά
Αποφεύγουμε δια ροπάλου ονόματα με Ελληνικούς χαρακτήρες.
Μπορεί να υποστηρίζονται, και το βαφές.gr να είναι διαθέσιμο, αλλά από τη στιγμή που το 99,9% των domain είναι με λατινικούς χαρακτήρες, το πρώτο ένστικτο κάποιου είναι να γράψει ένα όνομα έτσι.
Συν ότι σε κανέναν δεν αρέσει το να πρέπει να αλλάξει γλώσσα για να γράψει την κατάληξη.
Για να μην αναφέρουμε το ζήτημα της ορθογραφίας, αν επιλέξετε μια διεύθυνση με τα γράμματα η/ι/υ/ει/οι και ο/ω. Είμαι βέβαιος πως υπάρχουν κάποιοι που θα μπορούσαν να γράψουν βαφαις.gr χωρίς καν να καθίσουν να το σκεφτούν
Τέλος, ονόματα με ελληνικούς χαρακτήρες δεν εμφανίζονται σωστά και στα social media, καθώς τα ελληνικά μεταφράζονται σε μια σειρά χαρακτήρες με %
Και όχι, αν ψάξετε για “βαφές” στο google, δεν υπάρχει καμία εγγύηση πως θα έβγαζε το βαφές.gr πάνω από το vafes.gr.
Εδώ και αρκετά χρόνια οι αλγόριθμοι της google έχουν πολύ πιο σημαντικά κριτήρια για την κατάταξη μιας σελίδας από το να περιέχει μια λέξη-κλειδί. Αυτές ήταν τακτικές που λειτουργούσαν στις αρχές του 2000.
Προσοχή στα απαγορευμένα ονόματα
Η δήλωση για την κατοχύρωση domain με κατάληξη .gr σημαίνει πως εντός τριών ωρών μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το νέο domain μας.
Παρ' όλα αυτά, για να οριστικοποιηθεί η κατοχύρωση domain, χρειάζεται να εγκριθεί από το Μητρώο Ονομάτων Internet με κατάληξη [.gr], με βάση τις οδηγίες της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ)
Η διαδικασία αυτή παίρνει γύρω στις πέντε ημέρες. Αν δεν εγκριθεί το domain, δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να το χρησιμοποιούμε.
Για παράδειγμα, απαγορεύεται η κατοχύρωση domain που να ταυτίζονται με ονόματα γεωγραφικών περιοχών, πχ acharnes.gr, farsala.gr, ή peristeri.gr και διάφορες παραλλαγές τους. Τα ονόματα αυτά είναι κρατημένα για τον αντίστοιχο Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ομοίως περιορισμένη είναι η δυνατότητα για καταχώρηση domain με κατάληξη .gov.gr, η οποία είναι κρατημένη για κυβερνητικούς οργανισμούς.
Αν λοιπόν σας ενδιαφέρει να ανοίξετε online περιστερώνα, θα πρέπει να βάλετε peristeria.gr ή κάτι αντίστοιχο.
Επίσης το domain που θα κατοχυρώσετε δεν μπορεί να προσβάλλει δικαιώματα τρίτων. Δηλαδή αν το cocacola.gr ήταν διαθέσιμο, από τη στιγμή που η Coca Cola έχει το σήμα κατατεθέν, δεν θα σας επιτραπεί να το κατοχυρώσετε.
Για αναλυτικές πληροφορίες, μπορείτε να διαβάσετε τον κανονισμό διαχείρισης και εκχώρησης ονομάτων χώρου (domain names) με κατάληξη .gr από την Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, όπως ανανεώθηκε στις 24 Μαρτίου 2015.
Αν αναρωτιέστε τι άλλαξε από τις προηγούμενες διατάξεις, μπορείτε να τις βρείτε, όπως αναφέρονται στην πρώτη παράγραφο της τελευταίας διάταξης, μέσα από την ιστοσελίδα του Εθνικού Τυπογραφείου http://www.et.gr/
Aν ένα domain απορριφθεί, για οποιοδήποτε λόγο, στους περισσότερους καταχωρητές τα χρήματα για την αγορά του μας επιστρέφονται.
Χρειάζεστε βοήθεια με την κατοχύρωση domain?
Αν οποιοδήποτε κομμάτι του οδηγού δεν σας είναι ξεκάθαρο, και θέλετε βοήθεια σχετικά με την κατοχύρωση domain, γράψτε μας στα σχόλια.