Αν ανοίξατε ποτέ τις ρυθμίσεις γραφικών ενός σύγχρονου παιχνιδιού, πιθανόν να διαπιστώσατε ότι δεν γνωρίζετε τι σημαίνουν οι περισσότερες από αυτές. Στον σημερινό οδηγό θα δούμε τι αντιπροσωπεύουν οι ρυθμίσεις γραφικών από το Anisotropic Filtering μέχρι το Tessellation, καθώς και τρόπους για να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Προτάσεις συνεργασίας
Τα νέα άρθρα του PCsteps
Γίνε VIP μέλος στο PCSteps
Πόσο σημαντικές είναι οι ρυθμίσεις γραφικών στο gaming
Από μόνα τους τα γραφικά δεν αποτελούν καθοριστικό παράγοντα για την ποιότητα ενός παιχνιδιού. Υπάρχουν παιχνίδια-διαμάντια με απαίσια γραφικά, και υπάρχουν και παιχνίδια που είναι χάρμα οφθαλμών, αλλά με μηδενικό ενδιαφέρον στο σενάριο.
Δεν είναι τυχαίο πως σε ένα παιχνίδι όπως το Terraria…
…θα συναντήσουμε τέτοια σχόλια.
Ωστόσο, στον σημερινό οδηγό δεν θα μας απασχολήσει κατά πόσο τα γραφικά είναι σημαντικά ή όχι σε ένα παιχνίδι.
Αυτό που θα μελετήσουμε είναι οι ρυθμίσεις γραφικών, θα δούμε τι σημαίνουν, και τι μπορούμε να αλλάξουμε για να έχουμε τη μέγιστη δυνατή ποιότητα εικόνας που μπορεί να προσφέρει ένα game.
Όσοι ασχολούνται με ηλεκτρονικά παιχνίδια, γνωρίζουν ότι οι ρυθμίσεις γραφικών παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο στην απόδοση του εκάστοτε παιχνιδιού, και κατά συνέπεια στην όλη εμπειρία του gaming.
Όλοι θέλουμε να τρέχουμε παιχνίδια με τα γραφικά στο Ultra, αλλά πολλές φορές μπορεί να μην “σηκώνει” τόσο υψηλές ρυθμίσεις το hardware μας, και κυρίως η κάρτα γραφικών μας.
Γι' αυτόν τον λόγο, είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε ποιες ρυθμίσεις μπορούμε να απενεργοποιήσουμε ή να χαμηλώσουμε, έτσι ώστε να μπορούμε να παίξουμε το παιχνίδι χωρίς κολλήματα, αλλά και χωρίς πολλές παραχωρήσεις στα γραφικά.
Πού βρίσκουμε τις ρυθμίσεις γραφικών
Κατ' αρχάς, άλλα παιχνίδια μπορεί να μας δίνουν δεκάδες επιλογές όσον αφορά τα γραφικά, ενώ άλλα περιορίζονται σε μια μικρότερη γκάμα ρυθμίσεων. Παράλληλα, υπάρχουν και παιχνίδια που δεν δίνουν καμία επιλογή παραμετροποίησης.
Ωστόσο, ακόμα κι αν δεν υπάρχει καμία ρύθμιση μέσα στις επιλογές του παιχνιδιού, μπορούμε να βρούμε τρόπους για να βελτιώσουμε – ή τουλάχιστον να προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε – την ποιότητα της εικόνας.
Ανάλογα λοιπόν με τις ανάγκες του καθενός, υπάρχουν τρεις τρόποι για να ελέγξουμε τις ρυθμίσεις γραφικών στα παιχνίδια.
Ρυθμίσεις μέσα από το παιχνίδι
Όπως είπαμε, κάθε παιχνίδι προσφέρει τις δικές του επιλογές παραμετροποίησης. Οπότε, το πρώτο μέρος στο οποίο πρέπει να ψάξουμε για ρυθμίσεις γραφικών είναι η κλασική επιλογή “Display Settings” ή “Video Settings” μέσα από το μενού του παιχνιδιού που μας ενδιαφέρει.
Στα περισσότερα παιχνίδια έχουμε πρόσβαση σε αυτήν την επιλογή κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Σε άλλα, όμως, μπορεί να χρειαστεί να ρυθμίσουμε τα γραφικά πριν ξεκινήσουμε να παίζουμε.
Επίσης, αρκετά παιχνίδια έχουν ένα απλοποιημένο μενού για τις ρυθμίσεις γραφικών, με επιλογές low-medium-high-ultra. Σε αυτή την περίπτωση, τις προηγμένες ρυθμίσεις γραφικών πιθανώς να τις βρούμε σε κάποιο μενού Custom ή Advanced.
Πίνακας ελέγχου της κάρτας γραφικών
Εκτός από τις ξεχωριστές ρυθμίσεις κάθε παιχνιδιού, στο πάνελ της κάρτας γραφικών θα βρούμε μια σειρά από ρυθμίσεις που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για όλα μας τα παιχνίδια. Ανάλογα με την κάρτα μας, ανοίγουμε το αντίστοιχο πάνελ.
Αν έχουμε κάρτα γραφικών nVidia, θα βρούμε τις σχετικές ρυθμίσεις στην καρτέλα Manage 3D Settings του nVidia Control Panel.
Αντίστοιχα, αν έχουμε κάρτα γραφικών AMD, η πρόσβαση στις ρυθμίσεις παιχνιδιών γίνεται πηγαίνοντας στο Radeon Settings και επιλέγοντας Profile Graphics στην καρτέλα Games.
Στα ελληνικά έχει μεταφραστεί ως “Καθολικά Γραφικά” – προφανώς για να τα διαχωρίσουν από τα “Ορθόδοξα” – αλλά έχουμε δει και χειρότερες μεταφράσεις κατά καιρούς.
Ξεχωριστές εφαρμογές
Κάθε μία από τις δύο μεγάλες εταιρίες στο χώρο των GPU προσφέρει και το δικό της software για ρυθμίσεις γραφικών σε παιχνίδια. Από την πλευρά της nVidia υπάρχει το Geforce Experience...
…ενώ η AMD παρέχει το Gaming Evolved.
Μέσω αυτών των εφαρμογών μπορούμε να ρυθμίσουμε αυτόματα ή χειροκίνητα διάφορες παραμέτρους για όλα μας τα παιχνίδια, ή για κάθε παιχνίδι χωριστά.
Εκτός από τις ρυθμίσεις γραφικών, αυτού του είδους οι εφαρμογές παρέχουν κι άλλες ευκολίες, όπως καταγραφή και streaming των παιχνιδιών μας.
Πέρα από τις παραπάνω επιλογές, κυκλοφορούν και διάφορες εφαρμογές τρίτων, από τις οποίες μπορούμε να πειράξουμε συγκεκριμένες ρυθμίσεις γραφικών για να βελτιώσουμε την εικόνα των παιχνιδιών μας.
Μερικά παραδείγματα είναι τα διάφορα προγράμματα βελτίωσης γραφικών, όπως το SweetFX, το ReShade, το GeDoSaTo, και άλλα, τα οποία όμως θα καλύψουμε αναλυτικά σε ξεχωριστό οδηγό.
Με πόσα FPS τρέχει το παιχνίδι μου
Όλοι λίγο-πολύ μπορούμε να καταλάβουμε πότε ένα παιχνίδι κολλάει και πότε παίζει κανονικά. Θα μάθουμε και τι σημαίνουν οι ρυθμίσεις γραφικών παρακάτω, οπότε θα είμαστε σε θέση να ξεκινήσουμε τις δοκιμές.
Όμως πώς μπορούμε να μετρήσουμε στην πράξη τα FPS μας, έτσι ώστε να ξέρουμε ακριβώς πόσο επηρεάζουν την απόδοση οι ρυθμίσεις γραφικών που αλλάξαμε; Σίγουρα δεν είναι και ό,τι καλύτερο να το υπολογίσουμε “με το μάτι”.
Ας δούμε λοιπόν μερικούς τρόπους για να δούμε τα FPS μας σε κάποιο game.
Μέσα από το παιχνίδι
Πολλά παιχνίδια έχουν ενσωματωμένη την επιλογή εμφάνισης του frame rate στις ρυθμίσεις γραφικών.
Συνήθως θα βρούμε αυτή τη ρύθμιση ως “Show FPS” κάπου στις ρυθμίσεις εμφάνισης του παιχνιδιού μας. Πολλές φορές μπορεί να βρίσκεται στις πιο εξειδικευμένες ρυθμίσεις (Advanced Settings).
Σε κάθε περίπτωση, μπορούμε να κάνουμε μία αναζήτηση στο Google με το όνομα του παιχνιδιού και την ένδειξη FPS Counter.
Ψάχνοντας στα πρώτα αποτελέσματα, θα βρούμε είτε πού κρύβεται αυτή η ρύθμιση, είτε κάποιον συνδυασμό πλήκτρων που την ενεργοποιεί στο παιχνίδι που μας ενδιαφέρει.
Μέσω του Steam
Το Steam είναι η δημοφιλέστερη πλατφόρμα διανομής παιχνιδιών.
Αγορά Παιχνιδιών Υπολογιστή: Το Steam και οι ΆλλοιΟι περισσότεροι gamers που αγοράζουν παιχνίδια, χρησιμοποιούν κάποια διαδικτυακή πλατφόρμα διανομής παιχνιδιών. Το Steam είναι η πιο δημοφιλής από αυτές, όμως υπάρχουν δεκάδες άλλες πλατφόρμες από τις…
Για να εμφανίσουμε τα FPS μας σε παιχνίδια που παίζουμε μέσω Steam, πηγαίνουμε στις Ρυθμίσεις…
…και από την καρτέλα In-Game, επιλέγουμε σε ποια γωνία της οθόνης θέλουμε να εμφανίζεται ο μετρητής των FPS.
Με τρίτες εφαρμογές
Αν δεν χρησιμοποιούμε το Steam, και είμαστε τόσο άτυχοι ώστε το παιχνίδι μας να μην έχει ενσωματωμένο μετρητή, τότε θα πρέπει να στραφούμε σε κάποια τρίτη εφαρμογή.
Το Fraps είναι μία από τις πιο παλιές και σίγουρες λύσεις στη μέτρηση των FPS. Βέβαια το πρόγραμμα δεν έχει ανανεωθεί από το 2013, όμως κάνει ακόμα σωστά τη δουλειά του.
Μπορούμε να το κατεβάσουμε από αυτόν τον σύνδεσμο.
Για να ενεργοποιήσουμε τον μετρητή του frame rate, αρκεί να ανοίξουμε το Fraps και να πατήσουμε το πλήκτρο F12 κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού μας.
Μπορούμε επιπλέον να ρυθμίσουμε την γωνία στην οποία εμφανίζεται ο μετρητής. Για να το κάνουμε αυτό, επιλέγουμε την επιθυμητή γωνία από το μαύρο τετράγωνο, όπως φαίνεται στην παραπάνω εικόνα.
Οι πιο συνηθισμένες ρυθμίσεις γραφικών
Αφού ανοίξουμε τις ρυθμίσεις γραφικών του παιχνιδιού μας, με μια πρώτη ματιά νομίζουμε ότι βλέπουμε Κινέζικα.
Αναρωτιέστε λοιπόν τι είναι αυτό το Anisotropic Filtering, το Antialiasing, ή το Tessellation; Ήρθε η στιγμή να δούμε τι κάνουν οι πιο συνηθισμένες ρυθμίσεις που συναντάμε στα παιχνίδια, πώς επηρεάζουν το gameplay, και τι αντίκτυπο έχουν στον φόρτο της κάρτας γραφικών.
Όλες αυτές οι ρυθμίσεις γραφικών είναι γνωστές με την αγγλική τους ονομασία, οπότε αυτήν θα χρησιμοποιήσουμε και παρακάτω.
Display resolution – Ανάλυση οθόνης
Η ανάλυση είναι μία από τις σημαντικότερες ρυθμίσεις που μπορούμε να κάνουμε σε ένα παιχνίδι, και έχει να κάνει με την ποσότητα της πληροφορίας που βλέπουμε στην οθόνη μας.
Σε παλαιότερο οδηγό έχουμε περιγράψει τι ακριβώς είναι η ανάλυση οθόνης, οπότε δεν θα μπούμε σε πολλές λεπτομέρειες.
Τεχνολογίες Οθόνης: Όσα Πρέπει Να ΓνωρίζουμεΚαθημερινά βλέπουμε διαφημίσεις κατασκευαστών που υπόσχονται ότι οι οθόνες στις τηλεοράσεις, στα monitor, ή στα smartphone τους, είναι οι καλύτερες της αγοράς. Όμως τι πραγματικά σημαίνουν οι τεχνολογίες που…
Εν συντομία, η μικρότερη δυνατή γραφική απεικόνιση λέγεται pixel, και πρόκειται για ένα μικρό τετράγωνο με συγκεκριμένο χρώμα και φωτεινότητα.
Ο αριθμός των οριζόντιων pixel επί τον αριθμό των κάθετων pixel είναι η ανάλυση της οθόνης μας. Η πιο συνηθισμένη είναι η 1920×1080, γνωστή και ως Full HD.
Πώς επηρεάζει την απόδοση του παιχνιδιού
Όπως ήδη ξέρουμε, μία εικόνα σε υψηλή ανάλυση δείχνει πολύ πιο καθαρή, λόγω της αυξημένης πληροφορίας που ενσωματώνει. Το gaming δεν αποτελεί εξαίρεση, αφού όσο μεγαλύτερη η ανάλυση στην οποία τρέχει ένα παιχνίδι, τόσο καλύτερο και το οπτικό αποτέλεσμα.
Όταν αλλάζουμε την ανάλυση ενός παιχνιδιού, λέμε στην κάρτα γραφικών να παράγει περισσότερα ή λιγότερα pixel, άρα στην ουσία της δίνουμε περισσότερη ή λιγότερη δουλειά.
Όπως είναι φυσικό, όσο μεγαλύτερη η ανάλυση που θα της ζητήσουμε, τόσα περισσότερα pixel θα πρέπει να παράγει, και άρα τόσο μεγαλύτερος και ο φόρτος εργασίας της.
Οι υψηλότερες αναλύσεις, λοιπόν, απαιτούν περισσότερη επεξεργαστική ισχύ από την κάρτα γραφικών, καθώς και περισσότερη μνήμη.
Προτεινόμενη ρύθμιση
Όπως έχουμε μάθει παλιότερα, κάθε LCD οθόνη έχει μία και μοναδική ιδανική ανάλυση, η οποία ονομάζεται native ανάλυση της οθόνης. Για εσάς τους δύο που έχετε ξεμείνει με οθόνη CRT, ρίξτε μία ματιά στον οδηγό μας για αγορά οθόνης.
Όσοι λοιπόν έχουν στην κατοχή τους οθόνη LCD, η καλύτερή τους επιλογή είναι να τρέχουν τα παιχνίδια στην native ανάλυση της οθόνης τους. Αυτή η επιλογή θα έχει και το καλύτερο οπτικό αποτέλεσμα.
Αν και μόνο αν έχουμε έναν πολύ παλιό υπολογιστή και θέλουμε οπωσδήποτε να παίξουμε ένα απαιτητικό παιχνίδι χωρίς να κάνουμε αναβάθμιση, υπάρχει μια “μπακάλικη” λύση.
Μπορούμε στις ρυθμίσεις γραφικών να δοκιμάσουμε να χαμηλώσουμε μία σκάλα την ανάλυση από τη native ανάλυση της οθόνης. Aν η οθόνη μας υποστηρίζει 1920×1080, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για τα games 1680×1050.
Έτσι πετυχαίνουμε μία μικρή αύξηση στα FPS (Frames Per Second), λόγω των μειωμένων pixel που θα παράγει η κάρτα γραφικών. Παράλληλα, η εικόνα στο παιχνίδι θα είναι ελαφρώς πιο θολή (blurred), δίνοντας την αίσθηση του anti-aliasing που θα δούμε παρακάτω.
Προφανώς το αποτέλεσμα δεν θα είναι τόσο καλό, όσο αν χρησιμοποιούσαμε πραγματικό anti-aliasing σε συνδυασμό με τη native ανάλυση. Αξίζει όμως μία δοκιμή σε παλαιότερα συστήματα που παράγουν χαμηλότερα FPS, κυρίως λόγω αδύναμου επεξεργαστή.
Anti-aliasing
Το anti-aliasing ή για συντομία AA, είναι μία από τις πιο δημοφιλείς και πολυσυζητημένες ρυθμίσεις γραφικών. Το AA χρησιμοποιείται για να εξομαλύνει το “πιξέλιασμα” που δημιουργείται στο περίγραμμα των αντικειμένων.
Η χρήση των pixel για την απεικόνιση αντικειμένων που δεν έχουν τετράγωνη μορφή, έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία του φαινομένου που ονομάζουμε aliasing.
Για να αντιληφθούμε πώς ακριβώς μοιάζει το φαινόμενο αυτό, αρκεί να φανταστούμε την απεικόνιση μιας διαγώνιας μαύρης γραμμής, χρησιμοποιώντας μόνο τετράγωνα που δεν μπορούν να περιστραφούν.
Όπως είναι εμφανές, στην εικόνα σχηματίζονται “σκαλοπάτια” αντί για μία ευθεία γραμμή.
Αν η γραμμή μας ήταν οριζόντια ή κάθετη, δεν θα εμφανιζόταν αυτό το φαινόμενο, γιατί όλα τα τετράγωνα θα ήταν παράλληλα μεταξύ τους. Σαφώς λοιπόν, από το aliasing επηρεάζονται όλες οι γραμμές που δεν είναι παράλληλες με τις πλευρές ενός pixel.
Το πρόβλημα καλείται να λύσει η ρύθμιση για anti-aliasing, δημιουργώντας μία πιο ομαλή εναλλαγή στα χρώματα μεταξύ των διπλανών pixel. Αν δηλαδή στην παραπάνω γραμμή εφαρμόσουμε anti-aliasing, το αποτέλεσμα θα είναι κάπως έτσι.
Όπως βλέπουμε, στη γραμμή με anti-aliasing μοιάζει σαν να έχουμε εφαρμόσει κάποιο blur effect, δηλαδή σαν να έχουμε θολώσει την εικόνα. Αν κοιτάξουμε την γραμμή από αρκετά μεγάλη απόσταση, θα δούμε ότι τα σκαλοπάτια τείνουν να εξαφανιστούν στη δεύτερη περίπτωση.
Πώς επηρεάζει την απόδοση του παιχνιδιού
Υπάρχουν πάρα πολλές τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται για anti-aliasing. Επιπλέον, σχεδόν κάθε μία από αυτές μας δίνει τη δυνατότητα να επιλέξουμε την ποσότητα του anti-aliasing, συνήθως μέσω κάποιας κλίμακας από low σε high.
Κάθε μία από αυτές τις τεχνικές επηρεάζει την κάρτα γραφικών με διαφορετικό τρόπο, και όπως είναι φυσικό, όσο πιο πάνω ανεβαίνουμε στην κλίμακα, τόσο πιο πολύ ζορίζουμε την κάρτα γραφικών μας.
Γενικότερα, το anti-aliasing είναι αρκετά απαιτητική διεργασία και μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την απόδοση ενός παιχνιδιού. Κοινώς, μπορεί να ρίξει αρκετά τα FPS μας, αλλά ταυτόχρονα βελτιώνει κατά πολύ την ποιότητα των γραφικών.
Ας δούμε όμως ποιες είναι οι πιο δημοφιλείς τεχνικές για anti-aliasing, που συνιστούν τις ρυθμίσεις γραφικών που συναντάμε συχνότερα.
Supersampling
Η πιο συνηθισμένη μορφή AA πριν μερικά χρόνια ήταν το Supersampling Anti-Aliasing, η SSAA για συντομία.
Το SSAA με λίγα λόγια λέει στην κάρτα γραφικών να παράγει κάθε καρέ του παιχνιδιού σε πολύ μεγαλύτερη ανάλυση απ' την οθόνη μας.
Έπειτα, χρησιμοποιεί αυτά τα επιπλέον pixel που παράχθηκαν ως δείγματα, και συρρικνώνει το καρέ στην επιθυμητή ανάλυση. Το χρώμα του κάθε pixel στη συρρικνωμένη εικόνα ορίζεται ως ο μέσος όρος του δείγματος που πήρε από το μεγάλο καρέ.
Αυτή η μέθοδος παράγει ίσως το καλύτερο anti-aliasing αποτέλεσμα για όλη την εικόνα, όμως αυτό έχει σημαντικό αντίκτυπο στην απόδοση.
Εφόσον η κάρτα γραφικών αναγκάζεται να παράγει κάθε frame σε πολύ μεγάλη ανάλυση, είναι φυσιολογικό να χρειάζεται περισσότερο χρόνο, και άρα να μας δίνει λιγότερα FPS.
Το σημαντικό με το SSAA είναι ότι δεν βοηθάει μόνο στο anti-aliasing. Λόγω της αυξημένης αρχικής ανάλυσης του κάθε καρέ, ολόκληρη η εικόνα φαίνεται πολύ πιο καθαρή με περισσότερες λεπτομέρειες.
MSAA
Το Multisampling Anti-Aliasing (MSAA) κάνει το ίδιο με το SSAA, με τη διαφορά ότι στοχεύει μόνο τις άκρες των αντικειμένων.
Με άλλα λόγια, ζητάει από την κάρτα γραφικών να παράγει σε υψηλή ανάλυση μόνο περιοχές της εικόνας που έχουν γραμμές, καθώς σε αυτά τα σημεία παρατηρείται συνήθως το aliasing.
Με αυτόν τον τρόπο παράγει ένα αρκετά καλό αποτέλεσμα, με λιγότερη επεξεργαστική ισχύ απ' ό,τι το SSAA.
CSAA και CFAA
Τα Coverage-Sampled Anti-Aliasing (CSAA) και Custom-Filter Anti-Aliasing (CFAA) είναι τεχνολογίες που αναπτύχθηκαν από την nVidia (για τη σειρά GeForce 8 και μετά) και την AMD αντίστοιχα (από τη σειρά HD 2000 και μετά).
Αυτές οι μέθοδοι χρησιμοποιούν το MSAA, με τη διαφορά ότι είναι σχεδιασμένες να εκμεταλλεύονται συγκεκριμένα χαρακτηριστικά των καρτών των εν λόγω εταιρειών.
Παράγουν λοιπόν βελτιωμένο αποτέλεσμα σε σύγκριση με το MSAA, με την ίδια επιβάρυνση στην κάρτα γραφικών.
FXAA και MLAA
Από τη σειρά HD 6000 και μετά, η AMD ανέπτυξε το Morphological Anti-Aliasing (MLAA), το οποίο χρησιμοποιεί post-processing μεθόδους για να εφαρμόσει anti-aliasing σε όλη την εικόνα.
Όταν μιλάμε για post-processing φίλτρα, εννοούμε ότι εφαρμόζονται αφότου η κάρτα παράγει την εικόνα. Γι' αυτόν τον λόγο, τέτοιου είδους φίλτρα δεν χρειάζονται ιδιαίτερη επεξεργαστική ισχύ, με αποτέλεσμα να μην επιβαρύνουν πολύ την κάρτα μας.
Το MLAA λοιπόν έχει παρόμοιες επιδόσεις με το CFAA για την κάρτα γραφικών, αλλά με καλύτερα οπτικά αποτελέσματα.
Η αντίστοιχη τεχνολογία της nVidia είναι το Fast Approximate Anti-Aliasing (FXAA), που είναι ομολογουμένως πιο διαδεδομένο από το MLAA, και έχει γίνει σχεδόν συνώνυμο του post-processing anti-aliasing.
Και οι δύο τεχνολογίες παράγουν παρόμοιο αποτέλεσμα, και μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε οποιαδήποτε κάρτα, είτε nVidia, είτε AMD. Πρόκειται για αρκετά γρήγορες μεθόδους, αλλά το βασικό τους μειονέκτημα είναι ότι προσθέτουν μία αισθητή “θολούρα” στην εικόνα.
SMAA
Μία άλλη μέθοδος που δεν εμφανίζει blurring στην εικόνα, αλλά έχει εξίσου καλό αποτέλεσμα με τα παραπάνω, είναι το Subpixel Morphologican Anti-Aliasing, γνωστό ως SMAA.
Το SMAA προσπαθεί να παντρέψει την ποιότητα που δίνει το Supersampling και το Multisampling, με την ταχύτητα των FXAA και MLAA.
TXAA
Το Temporal Anti-Aliasing ή TXAA δημιουργήθηκε από την nVidia και χρησιμοποιεί την τεχνική του MSAA, με μια πολύ βασική διαφορά. Όλα τα φίλτρα που περιγράψαμε παραπάνω εφαρμόζονται σε κάθε frame χωριστά, σε αντίθεση με το TXAA, που για να υπολογίσει το επόμενο frame, παίρνει στοιχεία από τα προηγούμενα καρέ.
Εξού και η ονομασία “temporal”, που σημαίνει “χρονικός”. Εφαρμόζει δηλαδή anti-aliasing βασιζόμενο στα προηγούμενα frame, και κάνει πολύ καλή δουλειά στην εξάλειψη φαινομένων aliasing κατά την κίνηση των αντικειμένων.
Ωστόσο, μπορεί πολλές φορές να παράγει περισσότερο blur απ' το FXAA, οπότε πολλοί χρήστες αποφεύγουν τη χρήση του.
Προτεινόμενη ρύθμιση
Πολύ καλή η θεωρία, αλλά στην πράξη ποιο απ' όλα να χρησιμοποιήσουμε; Μήπως θα έχουμε καλύτερο αποτέλεσμα αν βάλουμε λίγο απ' όλα;
Ο βασικός παράγοντας που θα επηρεάσει την επιλογή μας είναι το hardware που έχουμε στη διάθεσή μας.
Το SSAA είναι ιδανικό, αν έχουμε πολύ ισχυρή κάρτα γραφικών και μπορεί να το υποστηρίξει ο υπολογιστής μας.
Αν πάλι έχουμε μείνει λίγο πίσω και δεν έχουμε κάρτα γραφικών τελευταίας γενιάς, τότε η καλύτερη επιλογή είναι το FXAA/MLAA ή εναλλακτικά το TXAA.
Για τους χρήστες που δεν θέλουν τη “θολούρα” που παράγουν τα FXAA/MLAA, αλλά δεν έχουν τον δυνατό εξοπλισμό που απαιτεί το SSAA, προτείνεται το MSAA.
Παρ' όλα αυτά, μην ξεχνάμε ότι άλλα παιχνίδια έχουν πιο “βαριά” γραφικά, και άλλα λιγότερο. Το ότι παίζουμε με πολλά FPS ένα παιχνίδι με ενεργοποιημένο το SSAA, δεν σημαίνει ότι μπορούμε να το τρέξουμε σε όλα μας τα παιχνίδια.
Επιπλέον, κάποιο παιχνίδι μπορεί να μην υποστηρίζει μερικές από τις παραπάνω μεθόδους, και αυτόματα να μας περιορίζει σε λιγότερες επιλογές.
Γι' αυτό λοιπόν θα πρέπει να δοκιμάσουμε διάφορες ρυθμίσεις γραφικών, καθώς οι παραπάνω οδηγίες είναι ενδεικτικές.
Texture quality
Κάθε παιχνίδι χρησιμοποιεί κάποια μοντέλα για την αναπαράσταση διαφόρων αντικειμένων. Ένα παράδειγμα μοντέλου φαίνεται στην εικόνα που ακολουθεί.
Το texture θα λέγαμε ότι είναι η εικόνα που “ντύνει” τα μοντέλα, για να φαίνονται ρεαλιστικά. Στο παράδειγμά μας, το σωστό texture για τα δέντρα θα ήταν μία εικόνα με πράσινα φύλλα.
Το Texture Quality, λοιπόν, αναφέρεται στην ποιότητα αυτής της εικόνας που θα καλύψει το μοντέλο μας. Στις ρυθμίσεις γραφικών συνήθως υπάρχει μία κλίμακα από Low σε Ultra για το Texture Quality.
Η διαφορά έχει να κάνει με το πόσο λεπτομερές θα είναι το texture. Και επειδή μία εικόνα ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις, παρακάτω βλέπουμε πώς αλλάζει ένα δέντρο από το Low στο High.
Πώς επηρεάζει την απόδοση του παιχνιδιού
Το Texture Quality δεν επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τον φόρτο στην κάρτα γραφικών. Οπότε δεν θα δούμε μεγάλη μείωση στα FPS με τη μέγιστη δυνατή ρύθμιση.
Ωστόσο, το υψηλό Texture Quality απαιτεί αρκετή VRAM. Αν η μνήμη της κάρτας μας δεν επαρκεί για υψηλής ποιότητας textures, θα παρατηρήσουμε κολλήματα (stuttering) στο gameplay.
Προτεινόμενη ρύθμιση
Εδώ τα πράγματα είναι σχετικά απλά. Η διαφορά που μπορεί να κάνει στο gameplay το υψηλό Texture Quality από το χαμηλό είναι τεράστια. Οπότε ξεκινώντας ένα παιχνίδι, το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να ορίσουμε το texture στην υψηλότερη δυνατή ρύθμιση.
Αν παίζοντας αντιμετωπίσουμε κολλήματα, κατεβαίνουμε ένα σκαλοπάτι στις ρυθμίσεις γραφικών και ξαναδοκιμάζουμε. Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία, μέχρι να σταματήσουν τα κολλήματα.
Shadow quality
Αυτή η ρύθμιση είναι από τις πιο κατανοητές, καθώς απευθείας μπορούμε να καταλάβουμε ότι αναφέρεται στις σκιές των αντικειμένων.
Στην πλειοψηφία τους τα παιχνίδια έχουν μία κλίμακα από το Ultra μέχρι και το Off για την ποιότητα της σκιάς. Ωστόσο, ακόμα κι αν βάλουμε το Shadow Quality στο Off, δεν σημαίνει ότι θα χαθούν όλες οι σκιές από την εικόνα.
Τα περισσότερα games έχουν σκιές ενσωματωμένες στα texture, ειδικά σε ακίνητα σημεία της εικόνας. Αυτού του είδους οι σκιάσεις ονομάζονται στατικές, δεν απαιτούν ιδιαίτερη επεξεργαστική ισχύ, και χρησιμοποιούνται για να δώσουν βάθος στα αντικείμενα.
Το Shadow Quality στις ρυθμίσεις γραφικών έχει να κάνει με τις “κινούμενες” σκιές, όπως για παράδειγμα τη σκιά που θα έχει ο χαρακτήρας μας.
Τέτοιου είδους σκιές προσθέτουν επιπλέον φόρτο στην κάρτα γραφικών, σε σχέση με τις στατικές σκιές.
Πώς επηρεάζει την απόδοση του παιχνιδιού
Οι σκιές στα παιχνίδια γενικότερα απαιτούν πολύπλοκους υπολογισμούς. Το παιχνίδι πρέπει να λάβει υπόψιν πολλές μεταβλητές για να υπολογίσει τη σκιά, όπως την πηγή του φωτός, το αντικείμενο που δημιουργεί τη σκιά, και το αντικείμενο πάνω στο οποίο πέφτει μία σκιά.
Όλη αυτή η διαδικασία χρειάζεται αρκετή επεξεργαστική ισχύ, οπότε αυτή η ρύθμιση παίζει καθοριστικό ρόλο στις επιδόσεις της κάρτας γραφικών. Ταυτόχρονα, το Shadow Quality αυξάνει αρκετά τη χρήση της μνήμης VRAM.
Προτεινόμενη ρύθμιση
Παρότι οι σκιές δίνουν μία αληθοφάνεια στα σκηνικά των παιχνιδιών, είναι το πρώτο που μπορούμε να θυσιάσουμε στον βωμό των FPS. Αν λοιπόν έχουμε χαμηλό frame rate, μπορούμε να βάλουμε το shadow quality στο Low από τις ρυθμίσεις γραφικών, ή ακόμα και στο Off.
Anisotropic Filtering
Το Anisotropic Filtering έρχεται να λύσει άλλο ένα πολύ βασικό πρόβλημα στα γραφικά, που είναι η θολούρα σε textures που βρίσκονται σχετικά μακριά ή που τα βλέπουμε υπό γωνία.
Ας πάρουμε για παράδειγμα έναν δρόμο στρωμένο με άσφαλτο σε ένα παιχνίδι.
Βλέπουμε ξεκάθαρα ότι όσο πιο “μακριά” κοιτάμε στον δρόμο, τόσο πιο πολύ χάνονται οι λεπτομέρειες της ασφάλτου.
Αν ενεργοποιήσουμε το Anisotropic Filtering από τις ρυθμίσεις γραφικών, θα δούμε ότι εξαλείφεται αυτό το φαινόμενο.
Πώς επηρεάζει την απόδοση του παιχνιδιού
Μπορούμε και σε αυτή τη ρύθμιση να επιλέξουμε το επίπεδο του φίλτρου, και συνήθως στις ρυθμίσεις γραφικών έχουμε να διαλέξουμε ανάμεσα σε Off, 2x, 4x, 8x, και 16x.
Μία σύγχρονη κάρτα γραφικών δεν θα ιδρώσει καν από την ενεργοποίηση του Anisotropic Filtering, ακόμα και στο 16x. Οπότε γενικότερα, δεν θα λέγαμε ότι είναι από τις “βαριές” ρυθμίσεις γραφικών.
Προτεινόμενη ρύθμιση
Προτείνουμε να βάλετε το Anisotropic Filtering στο μέγιστο δυνατό. Όπως είδαμε και στις εικόνες, το οπτικό αποτέλεσμα έχει μεγάλη διαφορά, με πολύ μικρή μείωση στις επιδόσεις.
Αν το σύστημά σας είναι αρκετά παλιό, αφήστε το τουλάχιστον στο 2x αντί για το Off.
View Distance και Field of View
Όπως ίσως αντιλαμβανόμαστε απ' την ονομασία τους, αυτές οι ρυθμίσεις γραφικών καθορίζουν πόσο “μακριά” μπορούμε να δούμε στο παιχνίδι.
Το View Distance έχει να κάνει με την απόσταση στον υποτιθέμενο ορίζοντα του παιχνιδιού. Όσο περισσότερο το αυξάνουμε, τόσο πιο μακριά θα βλέπουμε στον ορίζοντα.
Αντίστοιχα, το Field of View αναφέρεται στην περιφερειακή όραση του χαρακτήρα μας, όσον αφορά παιχνίδια πρώτου προσώπου (First Person). Με άλλα λόγια, μπορούμε να πούμε ότι είναι η γωνία υπό την οποία βλέπουμε το περιβάλλον μπροστά μας.
Όσο μεγαλύτερη αυτή η γωνία, τόσα μεγαλύτερο και το οπτικό μας πεδίο στο σκηνικό του παιχνιδιού.
Πώς επηρεάζει την απόδοση του παιχνιδιού
Αυτές οι ρυθμίσεις γραφικών επηρεάζουν σε πολύ μικρό βαθμό την απόδοση του παιχνιδιού. Οπότε η αύξησή τους στα μέγιστα δεν θα επιβαρύνει ιδιαίτερα την κάρτα γραφικών.
Προτεινόμενη ρύθμιση
Σε έναν μέσο υπολογιστή, το ιδανικό είναι να έχουμε το view distance στο μέγιστο, για να φαίνεται πιο φυσικός ο κόσμος, και να μην κόβεται απότομα.
Αν όμως ο υπολογιστής μας ζορίζεται σε αυτή τη ρύθμιση, ιδίως αν έχουμε μικρό επεξεργαστή, μπορούμε να χαμηλώσουμε το view distance, για να ελαφρύνουμε το σύστημα όσον αφορά την επεξεργασία.
Το field of view είναι καθαρά προσωπική προτίμηση, και δεν επηρεάζει στον ίδιο βαθμό την απόδοση των γραφικών.
Tessellation
Το Tessellation προσθέτει επιπλέον λεπτομέρειες στα μοντέλα των παιχνιδιών, χρησιμοποιώντας επιπλέον πολύγωνα στον σχεδιασμό τους.
Τα περισσότερα πολύγωνα ισοδυναμούν με πιο ρεαλιστικές γραμμές, και άρα βελτιωμένα γραφικά. Στην παρακάτω εικόνα φαίνεται ξεκάθαρα η διαφορά με την ενεργοποίηση του Tessellation στις ρυθμίσεις γραφικών.
Είναι εμφανές ότι η εικόνα μοιάζει πιο ζωντανή, με τα αντικείμενα να έχουν αποκτήσει άλλη υφή.
Πώς επηρεάζει την απόδοση του παιχνιδιού
Λόγω της αύξησης των πολυγώνων στον σχεδιασμό των μοντέλων, το Tessellation προσθέτει αρκετή δουλειά για την κάρτα γραφικών. Το καλό είναι όμως ότι δεν αυξάνει ιδιαίτερα τη χρήση της VRAM.
Προτεινόμενη ρύθμιση
Στο Tessellation η ρύθμιση είναι είτε μαύρο, είτε άσπρο. Δεν υπάρχουν κλίμακες, οπότε αν η κάρτα γραφικών που έχουμε είναι αρκετά δυνατή, το ενεργοποιούμε. Ειδάλλως, το αφήνουμε απενεργοποιημένο.
Ambient Occlusion
Το Ambient Occlusion αναπτύχθηκε για να δώσει περισσότερο ρεαλισμό στον τρόπο που αντανακλάται το φως στις διάφορες επιφάνειες.
Με άλλα λόγια, προσθέτει περισσότερη σκιά σε σημεία της εικόνας που δεν εκτίθενται άμεσα στο φως. Παράλληλα, υπολογίζει τον τρόπο που αντανακλάται το φως πάνω στις χρωματιστές επιφάνειες, και προσθέτει τα ανάλογα χρώματα στο περιβάλλον για να μοιάζει πιο αληθινό.
Επειδή όσο και να το περιγράψουμε, είναι σχεδόν αδύνατο να καταλάβει κανείς το αποτέλεσμα, ας το δούμε στην πράξη στην παρακάτω εικόνα.
Αν δούμε προσεκτικά σε όλη την εικόνα, αλλά κυρίως στο κυκλωμένο σημείο, θα δούμε ότι με το Ambient Occlusion ο φωτισμός και οι σκιάσεις είναι πολύ πιο ρεαλιστικά.
Πώς επηρεάζει την απόδοση του παιχνιδιού
Υπάρχουν δύο βασικές μέθοδοι για να επιτευχθεί το παραπάνω αποτέλεσμα.
SSAO
Η πρώτη μέθοδος είναι το Screen Space Ambient Occlusion ή SSAO για συντομία. Είναι το Ambient Occlusion του φτωχού, καθώς δεν δίνει τόσο καλό αποτέλεσμα, αλλά δεν επιβαρύνει πολύ την απόδοση.
HBAO και HDAO
Το Horizon Bazed Ambient Occlusion (HBAO) είναι η εξέλιξη του SSAO και είναι τεχνολογία της nVidia. Η αντίστοιχη τεχνολογία της AMD λέγεται High Definition Ambient Occlusion (HDAO).
Το αποτέλεσμα αυτών των δύο τεχνολογιών είναι εξίσου καλό, και κατά πολύ ανώτερο του SSAO. Κατά συνέπεια όμως είναι και πολύ πιο απαιτητικά, όσον αφορά την επεξεργαστική ισχύ.
Γενικότερα, το Ambient Occlusion είναι από τα απαιτητικά φίλτρα, που όμως δεν χρειάζονται πολύ μνήμη.
Προτεινόμενη ρύθμιση
Αν το υποστηρίζει η κάρτα μας, η καλύτερη επιλογή είναι τα HBAO και HDAO αντίστοιχα. Το SSAO είναι σχετικά ξεπερασμένο με όχι τόσο καλά αποτελέσματα, οπότε δεν προτείνεται, ακόμα και για παλαιότερα συστήματα.
VSync – Adaptive sync
Έχουμε περιγράψει αναλυτικά αυτή τη ρύθμιση σε παλαιότερο οδηγό και έχουμε αναφερθεί στο VSync, καθώς και στις τεχνολογίες G-Sync και FreeSync της nVidia και AMD αντίστοιχα.
Πώς επηρεάζει την απόδοση του παιχνιδιού
Το VSync δεν πρόκειται να επιβαρύνει επιπλέον την κάρτα γραφικών μας. Το μόνο που κάνει είναι να “κλειδώνει” το frame rate μας στον αριθμό ανανέωσης της οθόνης. Επίσης, βασικός σκοπός του είναι να εξαφανίσει το tearing.
Αν έχουμε 60Hz οθόνη, με το VSync ενεργοποιημένο το frame rate θα κλειδώσει στα 60FPS. Ωστόσο, αν η κάρτα μας δεν μπορεί να αποδώσει συνεχόμενα τουλάχιστον 60FPS, το VSync θα ρίξει το frame rate στο μεγαλύτερο υποπολλαπλάσιο του 60, δηλαδή στα 30FPS.
Αν έστω και για λίγο η κάρτα παράγει 59 frames, αμέσως τα FPS μας στο παιχνίδι θα πέσουν στα 30.
Αντίθετα, οι τεχνολογίες FreeSync και G-Sync εξαλείφουν αυτό το πρόβλημα.
Προτεινόμενη ρύθμιση
Οι χρήστες που έχουν στην κατοχή τους οθόνη με FreeSync ή G-Sync με την ανάλογη κάρτα που το υποστηρίζει, το καλύτερο που έχουν να κάνουν είναι να τα ενεργοποιήσουν.
Όσον αφορά το VSync, ο γενικός κανόνας έχει ως εξής:
- Αν το frame rate μας είναι κατά κύριο λόγο χαμηλό και μικρότερο από τον ρυθμό ανανέωσης της οθόνης μας, τότε καλύτερα να το έχουμε απενεργοποιημένο.
- Αν το frame rate είναι κατά μέσο όρο πάνω από τον ρυθμό ανανέωσης της οθόνης, το ενεργοποιούμε.
Εσείς ασχολείστε με τις ρυθμίσεις γραφικών στα παιχνίδια;
Γνωρίζατε τι σημαίνουν οι παραπάνω ρυθμίσεις γραφικών και πόσο επηρεάζουν την ποιότητα της εικόνας στα παιχνίδια; Συναντήσατε μήπως κάποια άλλη ρύθμιση και θέλετε να μάθετε τι κάνει;
Γράψτε μας στα σχόλια τις εντυπώσεις σας και ό,τι άλλη απορία έχετε.