Η Google ετοιμάζεται να καταργήσει το τρέχον σύστημα επεκτάσεων του Chrome με το νέο Manifest V3. Αυτό θα έχει σοβαρό αντίκτυπο σε όλους τους ad blockers του Chrome web store, καθώς το API νέας γενιάς εισάγει πολύ πιο αυστηρούς κανόνες που καθιστούν αδύνατο τον αποκλεισμό διαφημίσεων με τον τρόπο που το έκαναν οι σχετικές επεκτάσεις. Στον οδηγό θα δούμε όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τις σημαντικές αλλαγές στα πρόσθετα των browser.
Προτάσεις συνεργασίας
Τα νέα άρθρα του PCsteps
Γίνε VIP μέλος στο PCSteps
Τι αλλάζει με το Manifest V3
Εδώ και αρκετά χρόνια, η Google θέλει να καταργήσει το τρέχον σύστημα επεκτάσεων του Chrome. Όπως αναφέρει, οι επεκτάσεις αποκλεισμού διαφημίσεων της κοστίζουν δισεκατομμύρια δολάρια σε χαμένα έσοδα κάθε χρόνο. Καθιστώντας δύσκολο τον αποκλεισμό διαφημίσεων, η Google ελπίζει να ανακτήσει μέρος αυτών των χαμένων εσόδων.
Έτσι, αν είμαστε χρήστες του uBlock Origin ή κάποιου άλλου δημοφιλούς και αποτελεσματικού προσθέτου αποκλεισμού διαφημίσεων, ίσως κάποια στιγμή αναρωτηθούμε γιατί δε μας λειτουργούν καλά ή καθόλου, και βλέπουμε και περίεργες ειδοποιήσεις.
Ο λόγος είναι ότι το νέο Manifest V3 (MV3) αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι τροποποιήσεις αιτημάτων δικτύου, αφαιρώντας τη δυνατότητα των επεκτάσεων να χρησιμοποιούν δυναμικό φιλτράρισμα για την εύρεση και τον αποκλεισμό διαφημίσεων.
Με αυτόν τον τρόπο, οι επεκτάσεις θα βασίζονται σε μια πολύ μικρότερη λίστα απαγορευμένων διευθύνσεων URL, περιορίζοντας δραματικά (κατά 90% ή ακόμη περισσότερο), τον αριθμό των διαφημίσεων που μπορούν να αποκλείσουν.
Για παράδειγμα, ενώ μια τυπική εγκατάσταση uBlock Origin συνοδευόταν από 300.000 κανόνες δυναμικού φιλτραρίσματος, έτσι ώστε το πρόσθετο να λειτουργήσει αποτελεσματικά, το νέο Manifest V3 περιορίζει αυτόν τον αριθμό κανόνων σε 30.000 μέγιστο.
Αυτό είναι μια τεράστια αλλαγή, καθώς καθιστά αδύνατο τον αποκλεισμό διαφημίσεων, και δίνει στην Google περισσότερο έλεγχο στο να περιορίζει τη λειτουργία των σχετικών προσθέτων, με το πρόσχημα την ασφάλεια, το απόρρητο, και τα οφέλη απόδοσης που φέρνει το Manifest V3.
Ορισμένες επεκτάσεις αποκλεισμού διαφημίσεων θα προσπαθήσουν να παίξουν σύμφωνα με αυτούς τους κανόνες του MV3, αλλά η Google πρόκειται να εμποδίσει την αποτελεσματικότητά τους καθώς δε θέλει να συνεχίσουν να λειτουργούν στο τρέχον επίπεδο.
Επιπλέον, οι χρήστες που θέλουν να χρησιμοποιούν επεκτάσεις αποκλεισμού διαφημίσεων, θα πρέπει να μετακινηθούν στις συμβατές με το Manifest V3. Επί του παρόντος, οι πιο δημοφιλείς συμβατές επεκτάσεις είναι το AdGuard, AdBlock Plus, Ghostery, και η πειραματική έκδοση MV3 του uBOL (uBlock Origin Lite).
Ωστόσο, όλες παλεύουν να συμμορφωθούν πλήρως με τους νέους κανόνες του Manifest v3, κάτι που ενδέχεται να τις κάνει λιγότερο αποτελεσματικές σε σύγκριση με τους προκάτοχους τους στο MV2.
Το MV3 είχε προγραμματιστεί να αντικαταστήσει πλήρως το MV2 τον Ιανουάριο του 2023, αλλά το χρονοδιάγραμμα μετατέθηκε για τον περασμένο Ιούνιο. Προς ανακούφιση των χρηστών, το Manifest V3 εξακολουθεί να είναι ακόμη σε περιβάλλον δοκιμών, καθώς η Google αναφέρει ότι κάνει και άλλες “βελτιώσεις”.
Οι ειδοποιήσεις στο YouTube
Το YouTube εκτελεί ήδη ένα πείραμα παγκοσμίως, με το οποίο έχει ξεκινήσει να προειδοποιεί τους χρήστες να απενεργοποιήσουν τις επεκτάσεις αποκλεισμού διαφημίσεων.
Μάλιστα, ειδοποιεί του χρήστες ότι σε αντίθετη περίπτωση, η αναπαραγωγή θα σταματήσει να λειτουργεί μετά από τρία βίντεο, όπερ σημαίνει ότι αν το Adblocker παραμένει ενεργό, το YouTube δε θα είναι προσβάσιμο στο PC του χρήστη.
Η υπηρεσία επιβεβαίωσε ότι οι ειδοποιήσεις αποτελούν μέρος αυτού του πειράματος, και ανέφερε ότι η εταιρεία προτρέπει τους χρήστες να επιτρέψουν τις διαφημίσεις στην πλατφόρμα, ή να δοκιμάσουν το YouTube Premium.
Το YouTube δεν κοινοποίησε πόσες και ποιες περιοχές συμμετέχουν σε αυτό το πείραμα και βλέπουν αυτές τις προειδοποιήσεις. Επίσης, δεν είναι ξεκάθαρο αν αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν έχουμε ad-blocker που έχει συμμορφωθεί πλήρως με τους νέους κανόνες του MV3, θα πρέπει να το απενεργοποιήσουμε.
Πώς θα μπορώ να αποκλείω αποτελεσματικά τις διαφημίσεις;
Σε αντίθεση με τις AdBlock επεκτάσεις, οι εφαρμογές του NordVPN για επιτραπέζιους υπολογιστές δε θα επηρεαστούν από την κυκλοφορία του νέου Manifest v3.
Σύμφωνα με την εταιρεία, το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων του Threat Protection το οποίο είναι δωρεάν διαθέσιμο μέσω του NordVPN client θα εξακολουθεί να λειτουργεί απρόσκοπτα.
NordVPN Threat Protection: Δωρεάν Σουίτα Ασφαλείας & Μπλοκάρισμα ΔιαφημίσεωνΌσοι από εμάς χρησιμοποιούμε το NordVPN, σίγουρα θα έχουμε παρατηρήσει ότι είναι κάτι περισσότερο από ένα VPN. Εκτός από την εντυπωσιακή ταχύτητα του, προσφέρει πλέον…
Αυτό οφείλεται στο ότι το NordVPN ad blocker του Threat Protection δεν βασίζεται στον browser ή στο MV3 για τη λειτουργία του. Βέβαια, δεν μπορεί να μπλοκάρει αποτελεσματικά τις διαφημίσεις του YouTube.
Φυσικά, ένας άλλος τρόπος για να συνεχίσουμε να μπλοκάρουμε τις διαφημίσεις είναι να φύγουμε από τον Chrome υπό ορισμένες προϋποθέσεις, καθώς οι αλλαγές MV3 ισχύουν για όλους τους browsers που βασίζονται σε Safari, Firefox, και Chromium όπως Edge, Brave, Vivaldi, Opera, κ.τ.λ.
Τα προγράμματα περιήγησης που βασίζονται στο Chromium, έχουν την επιλογή να ακολουθήσουν τις αλλαγές της Google, ή να προσπαθήσουν να διατηρήσουν το δικό τους περιορισμένο τμήμα του Chromium για να χρησιμοποιούν το MV2, κάτι που απαιτεί τεράστια έξοδα και πόρους.
Αυτό φαίνεται ότι θα το κάνουν ο Vivaldi και ο Brave που έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα συνεχίσει να υποστηρίζει επεκτάσεις Manifest V2 όπως το uBlock Origin, ακόμα και όταν ο Chrome καταργήσει το MV2.
Όμως, αμφότεροι οι browser ενδέχεται να μην μπορούν να αντιμετωπίσουν τον επερχόμενο περιορισμό του YouTube.
Επίσης, ο Firefox φαίνεται να έχει βρει τον τρόπο για να συνεχίσουν τα addons αποκλεισμού διαφημίσεων να λειτουργούν κανονικά με το MV3. Μάλιστα, η Mozilla υπόσχεται ότι σε καμία περίπτωση δε θα υλοποιήσει τον περιορισμό των ad-blocker.
Σε ό,τι αφορά τον Microsoft Edge, έχει σταματήσει να δέχεται επεκτάσεις MV2. Τον Ιανουάριο 2024 όλα τα πρόσθετα MV2 αναμένεται να καταργηθούν από το κατάστημα του Microsoft Edge, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα υποστήριξης του Manifest V2 του Chromium.
Τέλος, άλλη μια λύση για να συνεχίσουμε τον απρόσκοπτο αποκλεισμό διαφημίσεων στο PC είναι το Pi-hole και το NextDNS, στα οποία θα αναφερθούμε αναλυτικά σε προσεχή οδηγό.
Ποια είναι η γνώμη σας για τον περιορισμό των ad-blocker;
Αν σας γεννήθηκαν απορίες, μπορείτε να μας γράψετε στις Ερωτήσεις. Εναλλακτικά, αν θέλετε να μοιραστείτε την άποψη σας για το θέμα, μπορείτε να μας γράψετε στα σχόλια στο σχετικό post του άρθρου στη σελίδα μας στο Facebook.